Pagina 1 van 1

nieuwe accu; GEL of Li-On of gewoon

Geplaatst: za 11-04-2020, 20:31
door Stromboli
Wat zijn de voor-/nadelen van de nieuwe accu's. GEL accu's zijn bijna zelfde prijs als de normale en zag ook al een Shido Li-On accu voor ca. € 100,- en die is 3 kg lichter! Hoe zit het met piekspanning voor starten, ontladen bij stilstaan, druppelladen (kort of continue), duurzaamheid etc etc.

Re: nieuwe accu; GEL of Li-On of gewoon

Geplaatst: za 11-04-2020, 23:53
door Eikie
Bij het plaatsen van een Lithium accu zou je ook een ander type laadregelaar op de motorfiets moeten installeren om het goed te doen.

Re: nieuwe accu; GEL of Li-On of gewoon

Geplaatst: zo 12-04-2020, 08:42
door Marc lw
li-ion accu vliegen wel eens in de brand, ik zou voor gewoon en dus goedkoop gaan.

https://www.dumpert.nl/item/7887967_e53c97a1

Re: nieuwe accu; GEL of Li-On of gewoon

Geplaatst: zo 12-04-2020, 09:12
door Iron Horse
Het "beste" en meest gebruikte is een gel accu. Ze werken hetzelfde als de "gewone" accu maar de vloeistof zit erin als een gel waardoor deze geen vocht verliest. Voordeel is dus dat hij niet hoeft te worden gecontroleerd op vloeistofniveau en ook niet hoeft te worden bijgevuld. Verder lekt een gel accu nauwelijks of nooit. En prijstechnisch zijn ze bijna vergelijkbaar met de standaard accu.

Re: nieuwe accu; GEL of Li-On of gewoon

Geplaatst: zo 12-04-2020, 12:17
door Stromboli
Eikie schreef: za 11-04-2020, 23:53 Bij het plaatsen van een Lithium accu zou je ook een ander type laadregelaar op de motorfiets moeten installeren om het goed te doen.
Kan je daar iets meer over kwijt? Wat is/kost een laadregelaar? Kan je die zelf vervangen of is dat heel specialistisch?

Re: nieuwe accu; GEL of Li-On of gewoon

Geplaatst: zo 12-04-2020, 21:57
door Harro
Ik ben fan van een Li-on accu.

Bij mijn Multistrada was de originele accu na 2 jaar al overleden. De originele accu had best veel moeite om de 2-cilinder aan de gaan te krijgen, om die reden heb ik daarna een Aliant lyhium accu gemonteerd (en da’s geen goedkoop ding) Startproblemen heb ik daarna nooit meer gehad gezien het (hoge) vermogen van deze accu. Daarnaast is de ontlading zeer gering en weegt het ding geen drol.

Maar mijn V- Strom wil vreemd genoeg niet starten met de Alian li-on. Spanning is dik voldoende en ik heb de accu laten nameten maar starten ho maar. En daar snap ik eerlijk gezegd niks van. Iemand een oplossing?

Re: nieuwe accu; GEL of Li-On of gewoon

Geplaatst: zo 12-04-2020, 22:37
door Eikie
Ik noem even een motor met loodaccu een oudere motor.

Het toepassen van een Lithium accu op "oudere motoren" roept bij mij vraagtekens op ?
Welke laadregeling aanpassingen zijn nodig om dit goed te doen op "oudere motoren", dat vereist onderzoek, een gedegen kennis (die ik helaas niet bezit) en er zal zeker geld mee gemoeid zijn. Een hoog laadvoltage is bij voorbaat funest (14,4V+++++) Een hoog laad amperage bij een zwakke/matig lege (lithium) accu is ook funest.
Dit alles maakt de laadregelaar op “oudere motoren" eerder ongeschikt voor het laden van Lithium accu’s.
In mijn optiek voor standaard "oudere motoren" kan je beter zoeken naar een voordelige en onderhoudsvrije gel-accu.