Voorband grip kwijt bijna gevallen.
- Drewman
- Berichten: 123
- Lid geworden op: zo 26-01-2020, 22:55
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 2019 A
Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Goedenavond!
Vandaag na een rit met een maat bijna gevallen. Het gebeurde 2x. Waarvan 1x echt goed aangezien ik met mijn voet de val wellicht heb verkomen (voelde heel veel druk op mijn voet)
Het gebeurt als ik een bocht wil afslaan +- 25-35kmh de voorband raakt de grip kwijt vervolgens weer grip heel eng.
Maar van vandaag was echt eng, aangezien ik vaker mijn voet vanuit schrik uit steek en nu daadwerkelijk de motor kort omhoog mee heb gehouden.
Lange bochten naar rechts of links met hogere snelheden (snelweg of dijk 80-120) geen last van de schok oid.
Motor heb ik niet zo lang, (dl 1000 2019) ik moet nog vertrouwd erop raken en rij al een paar weken woon werk. Maar dit laat mij erg schrikken (valbeugels komen aankomende maand maar dat terzijde)
Ik heb een sommige posts al lopen informeren over banden enz. Echter heb ik nog genoeg profiel (+- 2,5-3mm voor en achter band) zijn wel beetje vierkant.
Motor heeft battlewing banden van fabriek erop denk ik.
Heeft de banden toch meer noodzaak om te vervangen als ik dacht? Ik ben nu van alles aan het sparen om op de motor te zetten en het is voor woon werk dus liefst rij ik de banden nog een maand op. Ergens las ik ook dat schokdemper evt afgesteld moet worden (mijn dealer zegt dat het persoonlijke voorkeur zijn en verder niet nodig)
Het kan zijn dat ik gewoon een amateur ben die weer moet leren rijden.. ben in ieder geval vandaag goed geschrokken. Enige tips zijn welkom ook met evt bocht anders nemen.
Goedenavond Andrew
Vandaag na een rit met een maat bijna gevallen. Het gebeurde 2x. Waarvan 1x echt goed aangezien ik met mijn voet de val wellicht heb verkomen (voelde heel veel druk op mijn voet)
Het gebeurt als ik een bocht wil afslaan +- 25-35kmh de voorband raakt de grip kwijt vervolgens weer grip heel eng.
Maar van vandaag was echt eng, aangezien ik vaker mijn voet vanuit schrik uit steek en nu daadwerkelijk de motor kort omhoog mee heb gehouden.
Lange bochten naar rechts of links met hogere snelheden (snelweg of dijk 80-120) geen last van de schok oid.
Motor heb ik niet zo lang, (dl 1000 2019) ik moet nog vertrouwd erop raken en rij al een paar weken woon werk. Maar dit laat mij erg schrikken (valbeugels komen aankomende maand maar dat terzijde)
Ik heb een sommige posts al lopen informeren over banden enz. Echter heb ik nog genoeg profiel (+- 2,5-3mm voor en achter band) zijn wel beetje vierkant.
Motor heeft battlewing banden van fabriek erop denk ik.
Heeft de banden toch meer noodzaak om te vervangen als ik dacht? Ik ben nu van alles aan het sparen om op de motor te zetten en het is voor woon werk dus liefst rij ik de banden nog een maand op. Ergens las ik ook dat schokdemper evt afgesteld moet worden (mijn dealer zegt dat het persoonlijke voorkeur zijn en verder niet nodig)
Het kan zijn dat ik gewoon een amateur ben die weer moet leren rijden.. ben in ieder geval vandaag goed geschrokken. Enige tips zijn welkom ook met evt bocht anders nemen.
Goedenavond Andrew
- Drewman
- Berichten: 123
- Lid geworden op: zo 26-01-2020, 22:55
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 2019 A
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Ps mocht het niet in de juiste topic zijn excuses
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Je banden zijn het enige contact met de weg, 100 % vertrouwen in de banden is van levensbelang.
Ik hoorde dat het koud is in NL, koude banden hebben minder grip.
Ik heb de ooit gekozen voor Dunlop en nooit meer een misstap gehad,
dus ook nooit meer van bandenmerk veranderd.
Ik zou maar vlug gaan sparen en er betrouwbare banden onder leggen.
Succes
Ik hoorde dat het koud is in NL, koude banden hebben minder grip.
Ik heb de ooit gekozen voor Dunlop en nooit meer een misstap gehad,
dus ook nooit meer van bandenmerk veranderd.
Ik zou maar vlug gaan sparen en er betrouwbare banden onder leggen.
Succes
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Drewman
- Berichten: 123
- Lid geworden op: zo 26-01-2020, 22:55
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 2019 A
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Even een toevoeging aan mijn tekst. Het heeft op alle moment waarvan ik een "oops" heb gehad geregend. Ik probeer de grenzen niet op te zoeken maar vertrouwd te rijden. (dat lukt niet zo xD!!) ik moet de motor nog zeker leren kennen maar agressief of diep in de bochten ga ik niet. Ik heb zelfs nog wat zichtbare "chicken stripes" aan de voorband/achterband (0,5-1CM). Het zou daardoor niet aan mijn rij-style zijn denk ik.
Ik zal foto's maken van de motorband, de dealer heeft ze (ook na zeuren van mijn kant om te vervangen) aangegeven dat ze echt nog goed zijn. Dat het wat vierkant is is jammer, maar de profieldiepte is wettelijk toegestaan dus hebben ze het niet vervangen.
Op het forum heb ik al enige tijd lopen inlezen over banden en men hun ervaringen. Ik heb onder de triumph 800 XC A41 gehad. Los van dat de motor mij geen vertrouwd gevoel gaf, gleden ze wel erg hard over reparatie stukken naar mijn mening.
Over toekomstige banden keuze lijkt het om deze 3 te gaan; (ik zie overal dat ze erg goed zijn in de regen)
Continental Trial Attack 3.
Metzeler Tourance Next of roadtec
Michelin Road 5 ( of trial? maakt het wat uit)
Michelin Anakee Adventure III (twijfel geval sommige noemen het pannakee's?)
Ik zal foto's maken van de motorband, de dealer heeft ze (ook na zeuren van mijn kant om te vervangen) aangegeven dat ze echt nog goed zijn. Dat het wat vierkant is is jammer, maar de profieldiepte is wettelijk toegestaan dus hebben ze het niet vervangen.
Op het forum heb ik al enige tijd lopen inlezen over banden en men hun ervaringen. Ik heb onder de triumph 800 XC A41 gehad. Los van dat de motor mij geen vertrouwd gevoel gaf, gleden ze wel erg hard over reparatie stukken naar mijn mening.
Over toekomstige banden keuze lijkt het om deze 3 te gaan; (ik zie overal dat ze erg goed zijn in de regen)
Continental Trial Attack 3.
Metzeler Tourance Next of roadtec
Michelin Road 5 ( of trial? maakt het wat uit)
Michelin Anakee Adventure III (twijfel geval sommige noemen het pannakee's?)
- Gerry
- Berichten: 145
- Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
- Mijn motor is een: XT 600 e
- Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Ja dat zegt nou net niks natuurlijk .
Waar je met zonnig weer en 25 gr moeiteloos de hele band kunt gebruiken.
Kan dat nu met 5 gr en glibberig weer (rest pekel en hier en daar nog net vochtig wegdek) bij lange na niet..
................................
Maar hier schuilt ook meteen gevaar van de schijnveiligheid ,, van ABS, Tracioncontrol enz .
Als dat er allemaal niet op zit merk je veel eerder dat je achterwiel ff doorslipt of dat hij bij het eerste best bochtje iets weg dribbelt
Dan heb je meteen door dat je voorzichtig moet doen .
en met al die zooi merk je heel lang niks en val je op je porum..
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
- Drewman
- Berichten: 123
- Lid geworden op: zo 26-01-2020, 22:55
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 2019 A
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Hi Gerry bedankt voor je bericht!Ja dat zegt nou net niks natuurlijk .
Waar je met zonnig weer en 25 gr moeiteloos de hele band kunt gebruiken.
Kan dat nu met 5 gr en glibberig weer (rest pekel en hier en daar nog net vochtig wegdek) bij lange na niet..
Eigenlijk zeg je dat vertrouwen zoeken beter doe ik dat op +10 graden zonder nat weer. en bij 5 en minder weer ff veel rustiger aan ?
Moet wel zeggen dat de maat waarmee ik ree, rijd top een CBF600 (met michelin road 3 geloof ik van wat ik van zijn patroon zie) en die trekt lekker door en klaagde eigenlijk niet :<
- Gerry
- Berichten: 145
- Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
- Mijn motor is een: XT 600 e
- Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Nou ja, zo veel mensen, zo veel meningen..
maar je moet gewoon de weg lezen.. Of zo.. ik weet ook niet hoe ik het uit moet leggen ..
die MotoGP en super bike gasten rijden als de baan nat is ook 10/15 sec per ronde langzamer..
en die passen de banden nog aan hoe de baan is op dat moment .
wij moeten alles doen met de zelfde band ..
Gewoon rustig aan doen met het kwakkel weer wat we nu steeds hebben,
en als het weer lekker wéér is dan kun je weer spelen en gas geven.
maar je moet gewoon de weg lezen.. Of zo.. ik weet ook niet hoe ik het uit moet leggen ..
die MotoGP en super bike gasten rijden als de baan nat is ook 10/15 sec per ronde langzamer..
en die passen de banden nog aan hoe de baan is op dat moment .
wij moeten alles doen met de zelfde band ..
Gewoon rustig aan doen met het kwakkel weer wat we nu steeds hebben,
en als het weer lekker wéér is dan kun je weer spelen en gas geven.
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Zou ook eens op je bochtentechniek letten, nat weer: motor rechter en meer met het lichaam.
En wat langzamer
Maar daar zijn voldoende fimpjes op YT van.
En wat langzamer
Maar daar zijn voldoende fimpjes op YT van.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Drewman
- Berichten: 123
- Lid geworden op: zo 26-01-2020, 22:55
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 2019 A
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Links please ! Ik zou graag mijn techniek willen verbeteren!
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 02-03-2020, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Wat dacht je ervan om even zelf te zoeken
Wordt je alleen maar wijzer van
Wordt je alleen maar wijzer van
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Drewman
- Berichten: 123
- Lid geworden op: zo 26-01-2020, 22:55
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 2019 A
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Voor en achterband
Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
- Drewman
- Berichten: 123
- Lid geworden op: zo 26-01-2020, 22:55
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 2019 A
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Schaam randen vooraan nog erger, kan het zijn dat het nog niet is ingereden de zeikanten en daarom zo glad nat weer ?
Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
- Reint
- Berichten: 21
- Lid geworden op: zo 27-10-2019, 23:29
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
- Woonplaats: Winschoten
- Contacteer:
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Hoi,
Ik heb ook een 2019 met de originele Battle Wing banden.
Voor de zomer vakantie (rondje Pyreneeën) laat ik ook andere banden monteren.
Deze originele banden zijn koud "waardeloos" en voelen niet prettig.
Denk dat ik voor de Bridgestone A41 ga.
Ik heb ook een 2019 met de originele Battle Wing banden.
Voor de zomer vakantie (rondje Pyreneeën) laat ik ook andere banden monteren.
Deze originele banden zijn koud "waardeloos" en voelen niet prettig.
Denk dat ik voor de Bridgestone A41 ga.
Groetjes Reint.
V-Strom 1000
V-Strom 1000
- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1594
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Banden is iets persoonlijks.
Bt 41 heb ik niets mee. De Conti ta3 lijkt mij een heerlijke band heb altijd met de ta2 gereden en sinds december de ta3 helaas wegens familie omstandigheden nog niet kunnen rijden.
Bt 41 heb ik niets mee. De Conti ta3 lijkt mij een heerlijke band heb altijd met de ta2 gereden en sinds december de ta3 helaas wegens familie omstandigheden nog niet kunnen rijden.
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 50
- Lid geworden op: vr 05-01-2018, 14:26
- Mijn motor is een: V-Strom DL1000A L6
- Woonplaats: Bollenstreek
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Hier de Pilot road5 aanboord en bevallen zeer goed.
Maar ik herken het wel wat je beschrijft over de standard band ben blij dat ik nieuwe genomen heb.
Zeker bij nat weer maakt die standard band soms een klein stapje in de bocht.
Ik ben van Pilot 3 naar 4 en nu naar 5 gegaan (10-12K woon werk per jaar met veel snelweg)
Kijk welke eigenschappen van de band het beste bij jou passen en veel suc6 met je zoektocht.
Maar ik herken het wel wat je beschrijft over de standard band ben blij dat ik nieuwe genomen heb.
Zeker bij nat weer maakt die standard band soms een klein stapje in de bocht.
Ik ben van Pilot 3 naar 4 en nu naar 5 gegaan (10-12K woon werk per jaar met veel snelweg)
Kijk welke eigenschappen van de band het beste bij jou passen en veel suc6 met je zoektocht.
- Bruur
- Berichten: 156
- Lid geworden op: vr 06-04-2012, 10:50
- Mijn motor is een: V-strom 650 2019
- Woonplaats: Lelystad
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Vandaag/vanmiddag met de a41 ook weer een beetje voelen glijden. Was wel op nat wegdek. Vannacht toen het iets vochtig was nergens last van gehad. Lijkt in mijn geval dat de banden op nat wegdek behoorlijk glijden. Heb met vorige motoren en banden dit nog niet eerder meegemaakt. Hopen dat we een lange droge periode tegemoet gaan. Rijdt toch een stuk lekkerder.
Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk
Groeten Ronald.
- Drewman
- Berichten: 123
- Lid geworden op: zo 26-01-2020, 22:55
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 2019 A
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
merk dat ik veel voorzichtiger rij nu. invoeg stukjes wat ik normaal inrij 60-70 pak ik nu met 40-50. ik laat de auto's maar achter me rijden. wel grappig vanochtend ging de sneeuwlampje aan Snelweg rij ik wel hoge snelheden 100 soms 140 waar het kan. Door de wind ging mijn motor af en toe beetje links of rechts (hoop nu dus echt dat het de wind is en niet dat de banden glijden op zulke snelheden... zal vast niet)
ben wel blij dat sommige mensen hier dat oops moment herkennen, ook met de battlewings.. en ook Amerk banden zoals de A41.
Plan nu met dit weer rij style veranderen.. vertrouwen zoek ik dan wanneer de zonschijnt. rij echt als een watje in de bochten xD wil de schaamranden wel beetje wegwerken van de zomer.
Thx voor de reacties!
ben wel blij dat sommige mensen hier dat oops moment herkennen, ook met de battlewings.. en ook Amerk banden zoals de A41.
Plan nu met dit weer rij style veranderen.. vertrouwen zoek ik dan wanneer de zonschijnt. rij echt als een watje in de bochten xD wil de schaamranden wel beetje wegwerken van de zomer.
Thx voor de reacties!
- Davidhund
- DL650 berijder
- Berichten: 86
- Lid geworden op: wo 16-05-2018, 12:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650XTA 2018
- Woonplaats: Doorwerth
- Contacteer:
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Ik denk dat we allemaal de 'oops momenten' wel herkennen.
Hou je niet teveel bezig met 'schaamranden' en wel/niet 'als een mietje' tijden maar pas je rijstijl aan aan je ervaring en de omstandigheden.
Grip heeft, in de regen, wellicht meer te maken met de temperatuur dan met het water. Een koude band heeft nu eenmaal minder grip.
Dus rij je rustiger als je banden nog niet warm zijn.
Het is niet meer dan logisch/verstandig dat je rustiger rijdt in de regen, koude en op minder goede wegen: dat heeft niets met 'schaam' of 'stoer' te maken.
Natuurlijk kan je ook 'te zacht/aarzelend' rijden (en dat is ook niet minder gevaarlijk) maar je laten verleiden harder te rijden, of schuiner te gaan, dan je ervaring of de omstandigheden toelaten is onverstandig en gevaarlijk.
Wat verder voor grip essentieel is, is het juiste gewicht op de banden. Dus de motor de tijd geven (via je vering) de banden te belasten met neerwaartse druk. Concreet betekent dit geleidelijk ('progressief') remmen en gas geven (rustig dus). Dit geeft de motor tijd om via je vering de band te belasten voor de meeste grip. In de regen is dit alleen maar belangrijker omdat de omstandigheden (koude, gladde strepen etc) verder grip doen afnemen.
Ik kan me voorstellen dat je na deze ervaringen ook wat gespannen op de motor zit en je vaak afvraagt of je weer gaat 'glijden' (zoals in de wind). Maar een motorfiets moet je niet teveel willen 'beheersen'. Het is OK dat deze een beetje 'zoekt': dat is bij minder grip-volle ondergrond (zand) heel duidelijk, maar ook in de regen en bij wind op asfalt zo. Hou het stuur losjes vast en laat de motor gerust een beetje 'zoeken'.
Als de motor rechtop rijdt, en je geen plotselinge stuur/gas/rem acties doet, ga je echt niet onderuit: ook niet over putdeksels of sporen.
PS: Hoop dat het niet te belerend overkomt. Ik ben allesbehalve expert ofzo, maar herken je onzekerheid
Hou je niet teveel bezig met 'schaamranden' en wel/niet 'als een mietje' tijden maar pas je rijstijl aan aan je ervaring en de omstandigheden.
Grip heeft, in de regen, wellicht meer te maken met de temperatuur dan met het water. Een koude band heeft nu eenmaal minder grip.
Dus rij je rustiger als je banden nog niet warm zijn.
Het is niet meer dan logisch/verstandig dat je rustiger rijdt in de regen, koude en op minder goede wegen: dat heeft niets met 'schaam' of 'stoer' te maken.
Natuurlijk kan je ook 'te zacht/aarzelend' rijden (en dat is ook niet minder gevaarlijk) maar je laten verleiden harder te rijden, of schuiner te gaan, dan je ervaring of de omstandigheden toelaten is onverstandig en gevaarlijk.
Wat verder voor grip essentieel is, is het juiste gewicht op de banden. Dus de motor de tijd geven (via je vering) de banden te belasten met neerwaartse druk. Concreet betekent dit geleidelijk ('progressief') remmen en gas geven (rustig dus). Dit geeft de motor tijd om via je vering de band te belasten voor de meeste grip. In de regen is dit alleen maar belangrijker omdat de omstandigheden (koude, gladde strepen etc) verder grip doen afnemen.
Ik kan me voorstellen dat je na deze ervaringen ook wat gespannen op de motor zit en je vaak afvraagt of je weer gaat 'glijden' (zoals in de wind). Maar een motorfiets moet je niet teveel willen 'beheersen'. Het is OK dat deze een beetje 'zoekt': dat is bij minder grip-volle ondergrond (zand) heel duidelijk, maar ook in de regen en bij wind op asfalt zo. Hou het stuur losjes vast en laat de motor gerust een beetje 'zoeken'.
Als de motor rechtop rijdt, en je geen plotselinge stuur/gas/rem acties doet, ga je echt niet onderuit: ook niet over putdeksels of sporen.
PS: Hoop dat het niet te belerend overkomt. Ik ben allesbehalve expert ofzo, maar herken je onzekerheid
“Progress, not perfection…”
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Dan komt alles vanzelf, zelfs de schaamrandjes
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1252
- Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
- Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
- Woonplaats: Assen
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Op mijn nieuwe dl1000 zaten ook de battlewings.
Ik had exact hetzelfde, voorwiel gleed elke keer weg. Niet fijn.
Meteen Conti Trailattack 3 eronder laten zetten.
Die Battlewings zijn echt waardeloos.
Ik had exact hetzelfde, voorwiel gleed elke keer weg. Niet fijn.
Meteen Conti Trailattack 3 eronder laten zetten.
Die Battlewings zijn echt waardeloos.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Told youTulipan schreef: ↑zo 01-03-2020, 22:33 Je banden zijn het enige contact met de weg, 100 % vertrouwen in de banden is van levensbelang.
Ik hoorde dat het koud is in NL, koude banden hebben minder grip.
Ik heb de ooit gekozen voor Dunlop en nooit meer een misstap gehad,
dus ook nooit meer van bandenmerk veranderd.
Ik zou maar vlug gaan sparen en er betrouwbare banden onder leggen.
Succes
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
- Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Als er bij jouw motor nog Battlewings op liggen dan zou ik die er direct afgooien, onafhankelijk of het profiel nog goed is of niet. Die Battlewings zijn inmiddels flink verouderd en ik snap niet dat die nog gemonteerd worden. Je kunt ook overwegen om de Bridgestone A41 aan je lijst toe te voegen. De A40 was al een hele goede band en de A41 is nog weer beter. Ik rijd het hele jaar door, tussen de 15.000 en 20.000 km per jaar en de laatste tijd dus veel in de regen. Deze banden bieden altijd voldoende grip en je kunt er zelfs in de regen nog best aardig mee sturen. Belangrijkste advies blijft om de Battlewings eraf te gooien. Dat is even een uitgave, maar de gemiddelde valpartij is duurder.
- Gerry
- Berichten: 145
- Lid geworden op: wo 16-05-2018, 08:44
- Mijn motor is een: XT 600 e
- Woonplaats: Amsterdammertje... iedereen heeft een klok..Maar ik heb de tijd..
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Toch is het gek, want ik heb die Battle dingen op me harley,, en geen centje pijn. rijden super,
geen ongebruikte randen ,, alleen 1 x per jaar nieuwe steppen,, dus het is per motor toch verschillend.
ik heb er zat banden op gehad die slechter reden ..
geen ongebruikte randen ,, alleen 1 x per jaar nieuwe steppen,, dus het is per motor toch verschillend.
ik heb er zat banden op gehad die slechter reden ..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Beter Laat Dan Niet @ Gerry
- Drewman
- Berichten: 123
- Lid geworden op: zo 26-01-2020, 22:55
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 2019 A
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Ik heb op mijn shortlist de conti trail attack 3 \ road trail 5. licht aan de prijs vermoedelijk.
Afgelopen weken is het nat en koud geweest. vermoedelijk ook combinatie daarvan en ook de battlewings die wat afgevlakt zijn.. geven dan ook een extra schok als je een korte bocht wil maken..dat allemaal samen = onzeker.
(ondanks enkele die tevreden zijn met de battlewings) lees ik ook dat anderen zich herkennen in mijn verhaal dat is ergens toch geruststellend.
PS: op het erge Oops moment waren de banden "warm" heb dan al wel +-15-20m gereden. Ik zag ook geen traction controle lampje flikkeren. Soms als ik volgas (rechtuit xD ) gas geef zie ik het lampje flikkeren. Op het moment was er niks, geen strakke lijn genomen maar wel 25-35km afslag ingestuurd. gas constant.. en toch..
Ik hou mij nog aan originele de plan, nog 1-2 maanden nog met de battlewings rijden, rustig aan in de korte bochten (vooral wanneer nat+koud). ook door budget. Banden ga ik als het goed is genoeg van slijten.( ik wil ook graag langs pajic.. ) rest van mijn lijst zijn allemaal besteld en moet nog binnen komen.
Afgelopen weken is het nat en koud geweest. vermoedelijk ook combinatie daarvan en ook de battlewings die wat afgevlakt zijn.. geven dan ook een extra schok als je een korte bocht wil maken..dat allemaal samen = onzeker.
(ondanks enkele die tevreden zijn met de battlewings) lees ik ook dat anderen zich herkennen in mijn verhaal dat is ergens toch geruststellend.
PS: op het erge Oops moment waren de banden "warm" heb dan al wel +-15-20m gereden. Ik zag ook geen traction controle lampje flikkeren. Soms als ik volgas (rechtuit xD ) gas geef zie ik het lampje flikkeren. Op het moment was er niks, geen strakke lijn genomen maar wel 25-35km afslag ingestuurd. gas constant.. en toch..
Ik hou mij nog aan originele de plan, nog 1-2 maanden nog met de battlewings rijden, rustig aan in de korte bochten (vooral wanneer nat+koud). ook door budget. Banden ga ik als het goed is genoeg van slijten.( ik wil ook graag langs pajic.. ) rest van mijn lijst zijn allemaal besteld en moet nog binnen komen.
- Drewman
- Berichten: 123
- Lid geworden op: zo 26-01-2020, 22:55
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 2019 A
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Kan het zijn dat ik mijn vering moet afstellen? Ik heb een beetje begrip hiervan vanwege een filmpje op YT; https://www.youtube.com/watch?v=e3MMz-ZWZwwDavidhund schreef: ↑di 03-03-2020, 11:08
Wat verder voor grip essentieel is, is het juiste gewicht op de banden. Dus de motor de tijd geven (via je vering) de banden te belasten met neerwaartse druk. Concreet betekent dit geleidelijk ('progressief') remmen en gas geven (rustig dus). Dit geeft de motor tijd om via je vering de band te belasten voor de meeste grip. In de regen is dit alleen maar belangrijker omdat de omstandigheden (koude, gladde strepen etc) verder grip doen afnemen.
Ik denk dat het een combinatie van dingen zijn, maar kan je met een DL 1000 genoeg knutselen zonder gelijk grote kosten voor hyperpro?
Er zijn heel wat mensen op de forum die hun vering hebben laten vervangen op een 650, maar de 1000 (2019) heeft volgens mij instelbare veren voor, en ingaand/uitgaand op het achterveer.
Aangezien ik redelijk zwaar ben +-115 KGS ( kan soms wel tot 20KG wissleen pj door mijn mislukte afval plannen xD!) denk ik dat ik wel hiermee moet gaan spelen om ook op zoek te gaan naar dat "zeker gevoel" op de weg. Ik heb het gevoel als ik een bocht wil maken, ook al zit ik er niet stijf op losse handen dat de motor een beetje voor mij wegzakt. Niet te vergelijken met het volledig kwijt raken van de grip, of shock van vierkante bandjes.
Herkent iemand zich hierin ? enige tips om met het standaard spul aan de slag te gaan?
Offtopic: Van het weekend ga ik de de koffers/valbeugels monteren.. met de tips wil ik gelijk de test van beetje induwen van de motor, voorkant duwen, achterkant en kijken naar de uitgaande demping en hoe snel de motor omhoog komt etc. waar ben ik aan begonnen. met de triumph heb ik mij niet zoveel geprobeerd te verdiepen op de motor.
- H3B
- Berichten: 88
- Lid geworden op: ma 21-01-2019, 09:56
- Mijn motor is een: Suzuki Vstrom 1000 XTA L8 Yellow 2018
- Woonplaats: Beek en Donk
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Kijk ook eens naar de schokbreker filmpjes op Youtube van Dave Moss. Die legt helder uit wat de impact is van je setup en hoe je de nodige aanpassingen aan je voor- en achterschokbreker kunt doen.
- Marvinjsn
- DL650 berijder
- Berichten: 129
- Lid geworden op: do 15-12-2011, 15:16
- Mijn motor is een: BMW R1150RT (2003)
- Woonplaats: Barendrecht
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Ik ben ondertussen bezig met mijn 3e set Dunlop Roadsmart III banden, dit zijn (in mijn opinie) geweldige banden in zowel droog als koud en nat, op mijn nieuwe motor zitten zeer ook onder. Nooit een misstap gehad en goede feedback wat er onder je gebeurt.
Goede banden is vaak de eerste stap voor betere wegligging en controle.
Goede banden is vaak de eerste stap voor betere wegligging en controle.
Ex-V-Strom rijder
- H3B
- Berichten: 88
- Lid geworden op: ma 21-01-2019, 09:56
- Mijn motor is een: Suzuki Vstrom 1000 XTA L8 Yellow 2018
- Woonplaats: Beek en Donk
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Zeker als de banden afgevlakt zijn geeft dit een 'raar' gevoel met bochten. Dus ik zou adviseren om z.s.m. nieuwe banden er op te leggen en dan eens kijken hoe je het rijden ervaart. De tip is al gegeven, de Conti Trailattack 3. Dit zou een goed alternatief zijn voor de huidige Battlewing banden.
Mocht je daarna nog steeds problemen ervaren in de bochten dan eens goed kijken naar de voor- en achtervering en waar nodig aanpassen.
PS: Zelf ook de originele Battlewing op m'n Vstorm gemonteerd (af fabriek dus en nog de originele bandenset)maar ik ervaar niet de klachten van de TS, maar die van mij zijn niet afgevlakt. Uit ervaring weet ik wel dat het verschil tussen afgevlakte banden en nieuwe ronde banden een wereld van verschil in bochten maken.
Mocht je daarna nog steeds problemen ervaren in de bochten dan eens goed kijken naar de voor- en achtervering en waar nodig aanpassen.
PS: Zelf ook de originele Battlewing op m'n Vstorm gemonteerd (af fabriek dus en nog de originele bandenset)maar ik ervaar niet de klachten van de TS, maar die van mij zijn niet afgevlakt. Uit ervaring weet ik wel dat het verschil tussen afgevlakte banden en nieuwe ronde banden een wereld van verschil in bochten maken.
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2983
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Voorband grip kwijt bijna gevallen.
Ik mijn derde set Dunlop Trailsmart ( III inmiddels )
En nooit meer misstap
En nooit meer misstap
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "