Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Hoi! Ik had dit ook op motor-forum.nl geplaatst maar wilde jullie dit niet onthouden.
Mijn fiets had de laatste tijd wat rare ploffen op lage toeren. Onder de 3000 toeren soms een pufje maar soms echt harde klappen die ik ook goed kon voelen (alsof 'ie een slag oversloeg). Weggebracht naar die ene dealer van dat andere Japanse merk in Alkmaar. Had wel verwacht dat ik nu een keer serieus geld kwijt zou zijn maar dat viel gelukkig alles mee!
Het oordeel van de monteur: het afdichtrubber van de inlaat was wat ruim. Volgens hem een bekend probleem bij V-Stroms en dus niet opgelost met een nieuw rubber. Hij heeft de boel wat vaster gezet en iets tussen de tank en de inlaat geklust zodat de tank de boel wat strakker aandrukt.
Gevolg: niet alleen het probleem is opgelost maar de motor loopt in het gehele toerenbereik veel mooier! Voor het eerst hoef ik op de snelweg eigenlijk niet meer terug te schakelen als ik vanuit 100km/u weer gas wil geven. Hij gaat er voor mijn gevoel veel steviger vandoor! Daarbij lijkt de dip op hogere toeren nu ook afwezig.
Voor een paar tientjes dus een veel fijnere motor terug! Dit heeft meer effect gehad dan het aanpassen van de mappings een tijdje geleden (wat ik vanwege het letterlijk en figuurlijk bezopen verbruik heb laten terugdraaien).
Het verhaal wordt nog mooier... na 2x heen en weer naar Zoetermeer te zijn gereden gooide ik zojuist iets meer dan 13 liter in mijn tank (normaal gesproken 16 á 17 liter). Sinds kort houd ik mijn verbruik bij in de app 'FuelLog', eneuuhhh...
Niet te vroeg juichen natuurlijk, maar als dit aanhoudt dan ben ik heel erg blij.
Mijn fiets had de laatste tijd wat rare ploffen op lage toeren. Onder de 3000 toeren soms een pufje maar soms echt harde klappen die ik ook goed kon voelen (alsof 'ie een slag oversloeg). Weggebracht naar die ene dealer van dat andere Japanse merk in Alkmaar. Had wel verwacht dat ik nu een keer serieus geld kwijt zou zijn maar dat viel gelukkig alles mee!
Het oordeel van de monteur: het afdichtrubber van de inlaat was wat ruim. Volgens hem een bekend probleem bij V-Stroms en dus niet opgelost met een nieuw rubber. Hij heeft de boel wat vaster gezet en iets tussen de tank en de inlaat geklust zodat de tank de boel wat strakker aandrukt.
Gevolg: niet alleen het probleem is opgelost maar de motor loopt in het gehele toerenbereik veel mooier! Voor het eerst hoef ik op de snelweg eigenlijk niet meer terug te schakelen als ik vanuit 100km/u weer gas wil geven. Hij gaat er voor mijn gevoel veel steviger vandoor! Daarbij lijkt de dip op hogere toeren nu ook afwezig.
Voor een paar tientjes dus een veel fijnere motor terug! Dit heeft meer effect gehad dan het aanpassen van de mappings een tijdje geleden (wat ik vanwege het letterlijk en figuurlijk bezopen verbruik heb laten terugdraaien).
Het verhaal wordt nog mooier... na 2x heen en weer naar Zoetermeer te zijn gereden gooide ik zojuist iets meer dan 13 liter in mijn tank (normaal gesproken 16 á 17 liter). Sinds kort houd ik mijn verbruik bij in de app 'FuelLog', eneuuhhh...
Niet te vroeg juichen natuurlijk, maar als dit aanhoudt dan ben ik heel erg blij.
KFFR - Metal!
- Stroompje
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5109
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
- Woonplaats: Lunteren.
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
en lang leve de hogere buitentemperaturen Dat doet ook wonderen voor je verbruik!
Greetings, Heleen. Smiling all the way
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4886
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Valse lucht?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7585
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Logisch, valse lucht geeft de ecu het signaal dat het mengsel te arm is, dus die spuit er wat extra benzine in.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Inderdaad ja, maar volgens mij is 1:17 een vrij normaal verbruik voor een DL1000 bij veel snelweg (ik doe zo'n 120km per dag waarvan zo'n 80 à 85% snelweg). En dan nu opeens bijna 1:21...
Nu is 't natuurlijk niet gezegd dat dit zo blijft want dit is de 1e keer tanken sinds de aanpassing. Wellicht sloeg de benzinepomp te snel af, weet jij het?
Maar zo zuinig is 'ie nog niet eerder geweest. Ook niet in de zomer.
Nu is 't natuurlijk niet gezegd dat dit zo blijft want dit is de 1e keer tanken sinds de aanpassing. Wellicht sloeg de benzinepomp te snel af, weet jij het?
Maar zo zuinig is 'ie nog niet eerder geweest. Ook niet in de zomer.
KFFR - Metal!
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7585
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Inderdaad, dat is voor een 1000 wel weer bijzonder.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5072
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Wat heeft de monteur dan precies tussen de tank en de inlaat 'geklust' Ik ben, net als jij, benieuwd naar het verbruik op langere termijn. En als dat zo blijft en er komt niets anders om de hoek kijken, zou ik onmiddellijk patent gaan aanvragen.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Haha, ja wat ik al zei: voor hetzelfde geld sloeg de pomp te snel af gisteren. Hoewel, als er nog 3 à 4 liter bij zou passen zou ik de benzine niet hebben kunnen zien denk ik.
Ik zal eens navraag doen bij Lemstra of hij kan aangeven wat 'ie precies heeft gedaan. Met mijn technische kennis (op het gebied van verbrandingsmotoren dan ) begrijp ik het maar minimaal.
Ik zal eens navraag doen bij Lemstra of hij kan aangeven wat 'ie precies heeft gedaan. Met mijn technische kennis (op het gebied van verbrandingsmotoren dan ) begrijp ik het maar minimaal.
KFFR - Metal!
- Bacchus
- DL1000 berijder
- Berichten: 826
- Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
- Woonplaats: Weert
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Ik ben ook zeer benieuwd. Alkmaar is mij wat ver rijden om even naar een monteur te gaan. Maar mijn eigen monteur zou dit ook moeten kunnen controleren natuurlijk.
Voor een paar tientjes 1 op 21. Ben al blij met 1 op 15, al rij ik niet veel snelweg.
Voor een paar tientjes 1 op 21. Ben al blij met 1 op 15, al rij ik niet veel snelweg.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Meh, vandaag na 303km weer 18,32l getankt. 1:16,5. Misschien is er de vorige keer toch iets tekort in gegaan.
KFFR - Metal!
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4886
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Het had zo mooi kunnen zijn ...
Maar hij rijdt wel beter toch?
Maar hij rijdt wel beter toch?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Hij rijd zeker veel beter nu, dus ik klaag zeker niet.
Verbruik zal ik de komende tijd eens in de gaten houden (doe ik sowieso al met m'n eppie).
Verbruik zal ik de komende tijd eens in de gaten houden (doe ik sowieso al met m'n eppie).
KFFR - Metal!
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Ben stiekem wel blij met m'n L2 1:24,6 gemiddeld over 52000 km
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2854
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
- Woonplaats: Maasbree
Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
JW zou zeggen, dat ding rechts is de gashendel...gebruik m eens
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Ik ben gewoon een rustige rijder.
Back on topic want anders krijg ik commentaar
Back on topic want anders krijg ik commentaar
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Haha, ja ik ben wel van 't gasgeven. Heb wel gemerkt dat dit best wel wat uitmaakt bij een DL1000. Bij woon-werk naar Utrecht, 100 rijden op de A2, haalde ik fluitend de 1:18,5 maar naar Zoetermeer red ik dat niet (het enige stuk trajectcontrole is 130 op de A4). Maar met een 650 is boven de 1:20 halen volgens mij niet zo moeilijk(?).
KFFR - Metal!
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4886
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Het verschil tussen 1 op 16 en 1 op 20 bij 15000 km per jaar en 1,50 /ltr is 281,- .
1406 - 1125 = 281,-.
Op het totaal van onderhoud, appeltaart, uitsmijters, verzekering, olie, banden, belasting, kleding, helm, aanschaf motor, kettingslot, led lamp, fun, etc. etc: verwaarloosbaar.
Overbrugbaar.
Ik stel wel voor dat 1000-rijders tijdens stops en lunches worden vrijgehouden door 650-rijders. Om het verschil kleiner te maken.
1406 - 1125 = 281,-.
Op het totaal van onderhoud, appeltaart, uitsmijters, verzekering, olie, banden, belasting, kleding, helm, aanschaf motor, kettingslot, led lamp, fun, etc. etc: verwaarloosbaar.
Overbrugbaar.
Ik stel wel voor dat 1000-rijders tijdens stops en lunches worden vrijgehouden door 650-rijders. Om het verschil kleiner te maken.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5072
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Nu weet ik waarom Kees altijd de lunchplaats voorbij rijdt.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 5072
- Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Woonplaats: Bij Tilburg
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Back on topic René
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Ohja, antwoord van Lemstra:
Wie weet kan iemand er wat mee. Ik heb in ieder geval wel een veel krachtiger motorfiets sinds deze aanpassing die zeker niet méér is gaan verbruiken. Maar wie weet was 'ie altijd al wat zwakjes, ik kwam hiervoor van een 50PK 'sterke' Vulcan 800 dus de DL1000 was daarna sowieso nogal een verschil in vermogen.Het komt erop neer dat het eigenlijk niet uit maakt wat je onder de tank legt, het
gaat er alleen om dat het luchtfilter harder naar beneden gedrukt wordt.
KFFR - Metal!
- Havado63
- Berichten: 965
- Lid geworden op: zo 16-06-2019, 16:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2014 (een blauwe)
- Woonplaats: Huizen
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Ebrostrom schreef:JW zou zeggen, dat ding rechts is de gashendel...gebruik m eens
Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
En?....aanpassing nog steeds merkbaar?
- Highking
- Berichten: 156
- Lid geworden op: ma 14-03-2016, 20:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
- Woonplaats: Heemskerk
- Contacteer:
Re: Na simpele aanpassing krachtiger en zuiniger!
Meh, niet echt helaas. Was een gevalletje 'te vroeg gejuicht'. Geplof is overgigens niet meer teruggeweest maar verbruik is grofweg 1:18. Dus niet bijzonder voor een DL1000.
KFFR - Metal!