Koppeling modificatie

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Boutje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 11:09
Mijn motor is een: DL1000

Koppeling modificatie

Bericht door Boutje » ma 04 jun 2018, 22:01

Even voorstellen.
Ben van vvmracing en heb hier voor sommige een koppeling modificatie gedaan.

Nu heb ik bij 1 modifcatie het antwoord gehad dat het niet heeft geholpen en de motor nog steeds rammelt.

De vraag is of er meerdere zijn die hiervan last hebben na mijn modificatie.
Wil dit weten omdat ik eigenlijk nooit meer wat terug hoor.

Want zou dat graag willen weten omdat dit anders een hele slechte zaak is die ik moet oplossen of desnoods ermee stoppen.(wil graag aan alleen kwaliteit leveren)

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 2017
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Koppeling modificatie

Bericht door Cplegt » ma 04 jun 2018, 22:36

Ik heb mijn modificatie 60dkm (of meer) terug laten doen in Engeland.

Na een paar 1000km begon het gerammel weer (het horen, niet het voelen)
Contact gehad met de uitvoerder en deze zou het kostenloos maken.

Nooit meer heel erg aan gedacht.
Afgelopen winter de koppelingsplaten vervangen, en mogelijk de korf weer laten fixen. Echter zat er geen voelbare speling op de korf, de voelde nog zeer strak aan. Ik vermoed dan ook dat het geluid ergens anders weg komt.

Wat jou betreft, het is een nukkige twin, waarbij fatsoenlijk afstellen bijna een must is.

Ik hoop dat je wat aan mijn info heb, mocht je meer willen weten hoor ik het graag.
Gr. Chiel

Boutje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 11:09
Mijn motor is een: DL1000

Re: Koppeling modificatie

Bericht door Boutje » di 05 jun 2018, 09:39

Ik vermoed dus ook dat het een kwestie van afstellen is.
Weet dat ze te arm afgesteld zijn en daarom wat rauw kunnen lopen.

Heb er namelijk al heel veel gemodificeerd en heb er ooit 1 terug gehad omdat het aluminium van de korf afgebroken was.
En heb er 1 terug gehad omdat ze achteraf nog vulringen tussen de veren hadden gezet omdat 5 van de 6 veren los liggen.
De veren waren gebroken omdat ze speling moeten hebben en dus niet met vulringen vast gezet mogen worden.(dus achteraf niet mijn fout)

Maar verder niets meer van de andere korven gehoord.

Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 478
Lid geworden op: di 19 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Koppeling modificatie

Bericht door Voogie » wo 06 jun 2018, 20:53

Na jouw modificatie van de korf is het gerammel en de bekende vibratie rond de 3000 toeren geheel verdwenen en niet meer terug gekomen.

Groet Arie

Verstuurd vanaf mijn Sony G8141 met Tapatalk

Blije DL1000 rijder!

Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 724
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 12:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 zwart 2016

Re: Koppeling modificatie

Bericht door Marian » do 07 jun 2018, 19:16

Je hebt die van mn oude DL1000 gedaan en dat was een succes. Geen last meer gehad daarna.

Piglet
DL1000 berijder
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 12:41
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 en Kawasaki KLR250

Re: Koppeling modificatie

Bericht door Piglet » vr 08 jun 2018, 23:17

Die van mij is door vvmracing gedaan met 135000km op de teller.
Nu bijna 40000 km verder (+/-175000km op de teller) en spijt dat het niet een paar jaar eerder gedaan is.....
Geen gebok meer rond de 3000 toeren, rijdt veel soepeler, echt een enorme verbetering.
Wat mechanische geluiden betreft, is de verbetering misschien niet zo heftig, maar zeker ook aanwezig.
Tevreden klant hier dus....

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1154
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Koppeling modificatie

Bericht door Sanscorp » za 16 jun 2018, 22:15

Zoals al eerder besproken en nu ook door Chiel (een kenner) bevestigd: ze zijn erg gevoelig m.b.t. afstelling.

Dat is niet het enige, Chiel heeft die van mij wel eens horen lopen naast zijn dl1000 en die van mij ratelt aanzienlijk erger. Er zitten dus, net zoals in de TL1000, diverse mogelijke oorzaken in. 1 zijn de geveerde "schaar" tandwielen welke geluid tegen zouden moeten gaan maar na verloop van tijd juist weer geluid gaan produceren.

Ik ben niet zo ver om mijn hele blok open te trekken om op zoek te gaan, maar het is hoe dan ook een top-end geluid. Dus of buckets, tandwielen of decompresseur staan bij mij persoonlijk bovenaan de lijst.

Alleen al het afstellen van tps, stp, fast idle en goed synchroniseren maakt 90% goed. Oudere dl1000's met een yoshbox of nieuwere met een teka iets rijker zetten stationair en laag toerenbereik maakt die laatste 10% in orde.

En zelfs dan, je hebt een v-twin met aan twee kanten bijna 500cc aan inhoud onder je reet. Het is geen inline 4 cilinder en je gaat dat dus terug merken in het karakter en loop en daarmee automatisch ook in het geproduceerde motorgeluid.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Jochem
Berichten: 1
Lid geworden op: do 30 mar 2017, 23:10

Re: Koppeling modificatie

Bericht door Jochem » za 28 jul 2018, 22:30

Ik heb vandaag de boel uit elkaar gehaald, en na een telefoongesprek met Boutje kunnen achterhalen dat mijn koppelingshuis ook een behandeling nodig heeft.
Ik zal maandag mijn huis opsturen, en kan hopelijk aankomende zaterdag de boel weer ik elkaar zetten. nu komt het:

Het loshalen heb ik met behulp van een luchtsleutel gedaan, alleen het vastzetten dient met een momentsleutel gedaan te worden.
Hoe hebben jullie dit gedaan? Hebben jullie een dergelijk tool besteld, zoja waar?
Heeft een van jullie (Bussum/Hilversum en omstreken) iets te leen waarmee dit kan? Kan me voorstellen dat als je zon ding hebt, je hem maar een keer gebruikt.

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, alvast bedankt voor de tips!

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1154
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Koppeling modificatie

Bericht door Sanscorp » za 28 jul 2018, 22:40

Ik weet van mijn luchtsleutel dat deze om en nabij de 100nm doet op stand 1 bij 8 bar. Dat vond ik zelf goed genoeg. Wordt ook geborgd en loopt niet zomaar los

Wil je hem wel op moment hebben dan heb je inderdaad een stukje gereedschap nodig.

Ik heb nog wel een oude stalen koppelingsplaat over, met 2 gaatjes boren en een stukje aluminium (platstaf) kan je er een tool van maken. Ik woon zelf in Almere. Zal morgen eerst eens even kijken.
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Plaats reactie