Pagina 1 van 1

Oliethermometer vuldop

Geplaatst: do 07 aug 2014, 23:01
door Eric66
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een oliethermometer vuldop.
Is het inderdaad een nuttige vervanging van de zwarte plastic vuldop of is het onzin en moet ik op de digitale zwarte blokjes in het display vertrouwen.
Ik hou nu aan dat ik eerst 3 blokjes moet hebben om door te kunnen halen
Ik zie veel van deze vuldoppen en ik vraag mij af weet iemand evt. de maat die ik moet bestellen????
graag jullie mening advies en/of ervaringen.

groeten Eric.

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: do 07 aug 2014, 23:02
door Eric66

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: do 07 aug 2014, 23:25
door Iron Horse
Ik heb er eentje inzitten, maar niet voor zo'n belachelijk hoge prijs. Iets van 3 tientjes. Je moet er eentje met een korte sensor hebben. Het valt mij op dat de temperatuur eigenlijk nooit hoger komt dan ca. 70 graden. Is wel goed, maar ik had hoger verwacht. Zal deels ook te maken hebben met de montageplek. Ik moet zeggen dat ik er eigenlijk nooit of in ieder geval weinig op kijk.

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: vr 08 aug 2014, 00:10
door Eric66
Ik had gehoopt 90ºc of zoiets te kunnen aflezen.
70 is idd. niet zo hoog.
Ben benieuwd naar de ervaringen van andere, bedankt voor die vam jou Iron Horse

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: vr 08 aug 2014, 00:26
door Iron Horse
Je moet ook 2 dingen niet door elkaar halen. Je hebt de koelvloeistoftemperatuur, die wordt door het dashboard aangegeven. En je hebt de olietemperatuur, die wordt niet op het dashboard aangegeven. En de V-Strom "oud" heeft een aparte oliekoelerradiator. Dat werkt ook niet mee aan een hoge(re) temperatuur.

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: vr 08 aug 2014, 10:03
door Eric66
Oei dom, natuurlijk de koelvloeistof. Sssst, niet verder vertellen

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: vr 08 aug 2014, 23:18
door Bozobin
Die temperatuur boeit mij nauwelijks, hooguit de koeler afdekken als het 's winters erg koud is en je sludge krijgt.

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: vr 08 aug 2014, 23:53
door Eric66
Nooit bij nagedacht, als het echt koud wordt ga ik op 4 wielen verder.

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: ma 08 dec 2014, 14:26
door Sanscorp
Het is niet de eerste discussie, maar olie werkt pas goed (ook tegen sludge) als deze op of over de 100 graden komt.
70 is veel te koud..

zomaar afdekken zou ik ook niet doen want boven de 140 is het weer een ander verhaal :)
Hoef je niet altijd aan je kvs temperatuur te zien.

Ik vind het niet vreemd dat bijna iedereen sludge onder zijn dop vind maar ben nog niet toegekomen aan een olie temperatuur meter.
diegene die in je vuldop gaat kan je ook niet vertrouwen, die meet warme lucht en niet de olie temperatuur.
Je zou een sensor voor de oliekoeler of bij het oliefilter moeten plaatsen wil je de temp. van het blok weten.

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: ma 08 dec 2014, 17:45
door Dyrck
Zo'n dop meet alleen de temperatuur van de oliedamp in het carter.
Daarnaast ziet ie ook nog een deel in de wind, waardoor de aanduiding van de temperatuur makkelijk 5 tot 10 graden kan afwijken van de olietemperatuur.
Je kunt m dus ook alleen maar als indicatie zien, niet als meetinstrument.
Voor de exacte waarden zul je een temperatuursensor met een meter moeten onteren.

Ik gebruik 'm ook alleen maar om een indicatie te krijgen of de olie op temperatuur is.
Als ie tussen de 70 en 80 aanwijst (in mijn geval wijst ie dan naar voren aan) weet ik dat de olie warm is.
Als in de winter de temperatuur na 10 km. nog op zo'n 40 staat, weet ik dat het tijd word om de oliekoeler af te plakken.

Ach, en verder heb ik iets met lampjes, metertjes en schakelaartjes, dus is zo'n metertje op het blok wel geinig... :mrgreen:

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: ma 08 dec 2014, 17:53
door Sanscorp
Heb speciaal een klokje en sensor + oliefilter adapter gekocht voor 75 euro maar nooit gemonteerd... te weinig ruimte haha

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: ma 08 dec 2014, 18:37
door Tulipan
Hmmm ik zie dat Sanscorp oude topics nieuw leven aan het inblazen is :D

Oliethermometer vuldop
Bericht door Eric66 » 07 aug 2014 22:01

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: ma 08 dec 2014, 18:43
door Sanscorp
Ja je moet wat bij gebrek aan nieuwe topics :)

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: wo 31 dec 2014, 16:56
door Aadsmit67
een temperatuurmeter in de dop.
Lijkt mij totaal zinloos.
Zoals hierboven al gemeld een sensor moet in de vloeistof zitten en niet er boven.
Deze uitlezing kun je dus niets mee,geeft m.i. niet eens een indicatie
Je olie zal bij flink bedrijf toch wel een temperatuur van rond de 110 gr bereiken het geen vrij normaal is

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: wo 31 dec 2014, 17:00
door Sanscorp
Dat roep ik al heel lang ;)

Maar de dl1000 heeft in ieder geval geen standaard plek waar een sensor in kan, je moet dus zelf war fabriceren of er een adapter tussen zetten.

De adapterplaat, sensor en bedrading zijn geen probleem, ik kan alleen het klokje niet kwijt dus daar zal ik een display (tje) voor moeten maken..

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: wo 31 dec 2014, 19:17
door AVC
Aadsmit67 schreef:een temperatuurmeter in de dop.
Lijkt mij totaal zinloos.
Zoals hierboven al gemeld een sensor moet in de vloeistof zitten en niet er boven.
Deze uitlezing kun je dus niets mee,geeft m.i. niet eens een indicatie
Je olie zal bij flink bedrijf toch wel een temperatuur van rond de 110 gr bereiken het geen vrij normaal is

Ik heb een temperatuursensor in de dop, eentje zonder peilstok. (Hij meet dus niet echt de olietemperatuur maar wel de dampen). Ik vind het wel een zinvol attribuut, omdat het toch in bepaalde mate aangeeft of de motor op bedrijftstemperatuur is. Wanneer ik een 'normale' rit van enige snelheid rij dan gaat de wijzer tot 60°c en daar blijft hij hangen. Dit zal niet de correcte olietemperatuur zijn, maar het geeft wel aan dat het blok op temperatuur is. Mijn 650 strom van '04 heeft een oliekoeler, nieuwere stroms hebben dit niet. In de winter valt het me op dat de motor amper of helemaal niet aan die 60°c geraakt, hoe lang ik ook rij. Hierop heb ik mijn oliekoeler afgedekt. De temperatuur ging sneller omhoog, bleef stabiel (nl; 60°c) en de motor verbruikte tot een halve liter minder (/100km). Tijdens de zomermaanden viel het me wel op dat de sensor wel boven 60°c ging na lange ritten (of keihard rijden). Dan ben ik blij met de oliekoeler.
Dus samengevat:
Het is toch een betere indicator dan de koelvloeistofbalkjes.
Het blijft een indicator en een vage richtlijn, geen ultiem accuuraat instrument.
Ik ben er blij mee.
De Strom wordt er beter van.
De portemonnee daarentegen...
Nb:
Ik heb voor mijn luchtgekoelde oldtimer een exemplaar met peilstok, dit meet mooi accuraat. Het kostte me dan wel het dubbele.

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: wo 31 dec 2014, 19:23
door Sanscorp
Het dubbele? 20 euro? :p
Je hebt ze al erg goedkoop die lucht dingen.

Bedrijfstemperatuur is leuk om te weten inderdaad, maar het mooiste is de werkelijke temperatuur omdat je dan kaj zien of de olie wel warm genoeg word en wat er gebeurd als je gaat rijden, word het blok met 20 graden te warm? Blijft het blok koud bij -5?

Als de volgende oliewissel daar is dan zal ik in ieder geval de adapter er tussen zetten en wellicht, al dan niet tijdelijk, de meter aansluiten.

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: do 01 jan 2015, 16:00
door AVC
Ja, idd, de werkelijke temperatuur is natuurlijk veel beter om te weten. Ik ga er vanuit dat de olie in mijn Strom op bedrijftstemperatuur ook warm genoeg is. Wat je kan doen is een een aftapplug kopen met een sensor in. Kan je via Louis bestellen, samen met een metertje. Ziet er altijd mooi uit vind ik, zo'n analoge wijzertjes. Digitaal kan natuurlijk ook :)

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: do 01 jan 2015, 21:30
door Sanscorp
Een verloopnippel kan ook, als er maar schroefdraad aan en in zit.

Zal nog eens kijken met de sensor die ik heb.

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: vr 02 jan 2015, 13:28
door AVC
Dat klopt. Kan je trouwens ook op Louis bestellen heb ik gisteren gezien.

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: wo 21 okt 2015, 11:12
door Valetek
je meet trouwens de oliedampen en niet de olie zelf

ik had een gsx 1400 ( oliekoeler ) goede bedrijfstemperatuur was circa 80 graden ( oliedampen )

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: do 22 okt 2015, 15:44
door Hans.D
Zijn er geen kleine digitale meters te koop met een sensor die je makkelijk op je dashboard kunt plakken?

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: za 24 okt 2015, 11:24
door Calimero
Het merk Koso heeft een compacte digitale olietemperatuurmeter in haar programma met een temperatuurrange van 0 tot 120C (zie de blauwe digitale meter links op de foto). De olietemperatuur wordt gemeten door een sensor welke via een adapter in de aftapplugopening geschroefd wordt. Deze adapter moet voorzien zijn van M12x1.25 schroefdraad.

Zelf heb ik de temperatuurmeter gemonteerd om een reden voor sludgevorming in de koudere periodes te kunnen verklaren. Volgens Suzuki zou dit slechts sporadisch voorkomen.
Wanneer de buitentemperatuur onder de 10C komt zal ik het onderwerp sludgevorming weer aanzwengelen.
Met meetgegevens van de olietemperatuur in combinatie met de buitentemperatuur en het al dan niet deels afdekken van de radiateur hoop ik samen met mijn metingen over de hoeveelheid condenswater in het luchtfilterhuis aan te kunnen tonen wanneer en waarom de sludge ontstaat.
Dat de olietemperatuur van het nieuwe type V-Strom 650 bij niet zomerse temperaturen de 60C bij snelwegritten van meer dan 50 km vaak niet eens haalt kan ik nu al aangeven….

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: zo 25 okt 2015, 11:09
door Hans.D
Zit bij hier genoeg kabellengte bij om de meter op het dashboard te plakken en moet ik nog wel een aparte adapter bij bestellen om de sensor in de aftapplug te schroeven?

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: zo 25 okt 2015, 17:26
door Sanscorp
Heb mijn sensoren toen verkocht omdat ik hem niet makkelijk kon monteren, heb geen kolomboor en tappen heb ik ook nog niet vaak gedaan.

Maar ik heb het eerder al eens gezegd: een blok is pas op temperatuur als de olie 100 graden is, dan verdampt het water.

De auto zit regelmatig op 120 graden en pas bij 140 heb je een probleem

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: zo 25 okt 2015, 22:09
door Bozobin
Valetek schreef:je meet trouwens de oliedampen en niet de olie zelf

ik had een gsx 1400 ( oliekoeler ) goede bedrijfstemperatuur was circa 80 graden ( oliedampen )
Jaja, jij denkt dat die olie bij draaiende motor netjes onderin blijft staan.
Bovendien, oliedampen ? Dan zou je blok na verloop van tijd droog kunnen koken.
Onder 200 graden wil je olie ook nog niet echt lekker koken, dus ik weet niet wat voor temperatuur jouw blokje haalt :-)

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: zo 25 okt 2015, 22:22
door Sanscorp
Je hebt niet constant olie op de thermometer in de vuldop.

Zou mij niets verbazen als deze met 20% bij 100 graden afwijkt. Maar meten is weten, dus ik ben benieuwd naar de resultaten!

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: ma 26 okt 2015, 19:18
door Calimero
Hans.D schreef:Zit bij hier genoeg kabellengte bij om de meter op het dashboard te plakken en moet ik nog wel een aparte adapter bij bestellen om de sensor in de aftapplug te schroeven?
Er wordt een kabel in delen bij geleverd die in totaal voldoende lengte heeft om netjes weggewerkt te worden. Aan de temperatuursensor in de aftapplug zit een kort stukje kabel waardoor je eenvoudig bij de connector van dit kabeldeel kan.
Bij de meter dien je een aparte adapter voor de temperatuursensor te kopen met M12x1,25 draad.

Re: Oliethermometer vuldop

Geplaatst: ma 26 okt 2015, 21:33
door Hans.D
Dank je wel. Ik ga 'm ook bestellen.