Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stromjäger
Berichten: 148
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 17:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 Adventure 2016
Locatie: Rijssen

Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Bericht door Stromjäger » wo 28 sep 2016, 21:20

Vraagje aan V-strom DL1000 (model 2014 tot heden):
Heeft jou DL1000 (enige) speling op de achterbrug. Te horen en voelen bij het zijdelings bewegen van het achterwiel en wil je resultaat (ja of nee) vermelden in deze topic.

Waarom deze vraag?
Mijn nieuwe DL1000 heeft vanaf het begin een zoekend stuurgedrag wat bij hogere snelheid overgaat in pendelen. De motor is vanaf nieuw uitgevoerd met Pirelli Scorpion Trail II banden. De veerinstelingen zijn door Hyperpro gecontroleerd en zo optimaal mogelijk afgesteld. Door de Suzuki dealer is de bevestiging van de achterbrug gecontroleerd en conform de fabrieksnormen afgesteld. Hoewel er een paar dagen een duidelijke verbetering merkbaar was, is het nu weer zoals het was. Zoekerig.
Morgen gaan we een paar andere banden proberen (Bridgestone) en kijken of dat verbetering opleverd.

De vraag stel ik omdat ik speling/beweging op een achterbrug überhaubt vreemd vind. Maar als ieder nieuw model 1000 dat heeft en de motor rijdt verder strak dan kunnen we dat uitsluiten.

Ik zie jullie ja of nee graag tegemoet.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom and that is pretty close :D
Keep calm and twist the throttle :-)}

Grtz. Stromjäger

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6478
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Bericht door Sparkle Black Peter » do 29 sep 2016, 01:43

Net even gecontroleerd en geen spelling te bekennen. De mijne rijdt zo strak als een weet ik wat.



Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken


Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 129
Lid geworden op: di 14 feb 2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Locatie: Limburg

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Bericht door Frimeur » do 29 sep 2016, 07:07

Controleer ook je balhoofdlager eens, misschien staat deze iets te strak. Hierdoor krijg je een soort van zoekend gedrag.

Gebruikersavatar
Stromjäger
Berichten: 148
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 17:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 Adventure 2016
Locatie: Rijssen

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Bericht door Stromjäger » vr 30 sep 2016, 08:59

We zijn er uit.
De kleine speling in de achterbrug van (elke) V-strom blijkt normaal te zijn omdat de lagers enige ruimte nodig hebben om te kunnen draaien. Het probleem zat hem in de achterband. De Pirelli STII die er af kwam heeft zulke zachte zij-wangen dat de motor als het ware continu waggelde op de achterband wat het zoeken helemaal verklaard. Er zijn nu een setje Bridgestone A40 op de wielen gedraaid en hij rijdt nu strak als een scheermes.
We gaan nog wel even onderzoeken of de zachte wangen bij de PSTII exemplarisch is of dat het een normale eigenschap is voor de PSTII.
Het resultaat daarvan komt te staan in de topic van de Pirelli Scorpion Trail II.

Peter bedankt voor de feedback.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom and that is pretty close :D
Keep calm and twist the throttle :-)}

Grtz. Stromjäger

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7842
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Bericht door Eikie » vr 30 sep 2016, 10:14

Da's heel bijzonder Ben. Uitgesproken deze band was de testwinnaar van de bandentest in de Motoplus.

Het zal toch niet zo zijn dat de Mafiosi de boel omgekocht hebben. Neh dat kan niet. De Motoplus is een eerlijk en objectief magazine. Toch ? O:-)
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 1017
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Bericht door Motormuus » vr 30 sep 2016, 10:53

Ik rij ook met de pirelli, nergens last van. Zijn iets zachtere banden. En ik kijk ook nooit naar hoelang mijn banden meegaan. Op de supersport motoren waarmee ik voorheen reed. Alleen op straat. Gingen de banden ook maar een 7 duizend km mee vind grip en vertrouwen belangrijker.

Gebruikersavatar
Stromjäger
Berichten: 148
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 17:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 Adventure 2016
Locatie: Rijssen

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Bericht door Stromjäger » vr 30 sep 2016, 12:06

Ik heb gekozen voor de PSTII omdat die band 2 jaar achter elkaar als winnaar uit de test kwam. Met zulke zachte wangen moet elke motor waggelen. In de test en bij motormuus blijkt daar niets. Je kan met 3.6 bar druk rijden maar dat is ook niet normaal.
Zoals gezegd gaan we nu onderzoeken of het exemplarisch is. Dus even geduld.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom and that is pretty close :D
Keep calm and twist the throttle :-)}

Grtz. Stromjäger

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Bericht door RedStrom » zo 02 okt 2016, 18:12

Bij Michelin Pilot Road 4 gebruikers hoor je dit ook.
Dan is het meestal een kwestie van het verkeerde type.
PR4 komt in verschillende types voor verschillend gebruik. Touring, standaar, etc.
Kan dat met jouw Pirelli's ook zo zijn?
Moet een uniek probleem zijn. Die Pirelli banden doen het juist goed op zwaardere allroads.

Dat de A40 goed is, is inmiddels mij en anderen wel duidelijk. Top band :duim:
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
The Peck
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 06 mar 2016, 13:22
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 K5

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Bericht door The Peck » zo 02 okt 2016, 18:37

De Pirelli's heb ik geen ervaring mee. Op mijn BMW R1100RT reed ik altijd Michelin PR 3+4 . De 4 in de GT versie. Prima band met lange levensduur. Ik reed wel altijd met hoge bandenspanning om vervorming tegen te gaan. Nu op mijn V Strom 650 bridgestone A40 laten leggen. Voordat ze op de velg gedraaid werden de banden even gevoeld. Het viel mij op hoe stijf de wangen van de band zijn. Ik rij nu met 2.4 en 2.8 bar. Banden geven veel vertrouwen en sturen als op rails.

RedboyChefke
Berichten: 276
Lid geworden op: za 20 aug 2016, 18:43
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Locatie: Tukkerland

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Bericht door RedboyChefke » zo 02 okt 2016, 20:11

De A40 moet je wel goed op spanning blijven houden.
Dat is wel heel belangrijk, laats met zo kerel gepraat van Bridstone.
Maar volgens mij voor alle banden wel belangrijk voor de spanning hihiih :lol:

Gebruikersavatar
Stromjäger
Berichten: 148
Lid geworden op: za 16 mei 2015, 17:04
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 Adventure 2016
Locatie: Rijssen

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Bericht door Stromjäger » za 15 okt 2016, 10:58

De Pirelli Scorpion Trail II zijn door een vertegenwoordiger van Pirelli beoordeeld. Zie verder de topic van de Pirelli STII.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom and that is pretty close :D
Keep calm and twist the throttle :-)}

Grtz. Stromjäger

Gebruikersavatar
Ripple
Berichten: 188
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 20:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000A (2015)
Locatie: Izegem West-Vlaanderen

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Bericht door Ripple » za 28 jan 2017, 17:23

RedStrom schreef:
zo 02 okt 2016, 18:12
Bij Michelin Pilot Road 4 gebruikers hoor je dit ook.
Dan is het meestal een kwestie van het verkeerde type.
PR4 komt in verschillende types voor verschillend gebruik. Touring, standaar, etc.
Kan dat met jouw Pirelli's ook zo zijn?
Moet een uniek probleem zijn. Die Pirelli banden doen het juist goed op zwaardere allroads.
Heb mij ook laten vangen aan de Michelin Pilot Road 4 Trial ... deze band is idd NIET geschikt voor een DL1000 ABS ... in 39 jaar rijervaring nog nooit te maken gehad met deze verkeerde bandenkeuze :evil:
Afbeelding

Na 2300 km terug afgezwierd en vervangen door Metzeler tourance next ... laat het zonnetje maar komen :-)}
Afbeelding

Gebruikersavatar
Shifty
DL1000 berijder
Berichten: 261
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 17:56
Mijn motor is een: CRF1000DH '17

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Bericht door Shifty » di 31 jan 2017, 00:25

Die Metzelers heb ik er ook onder, wat een fantastische band is dat.
Had hiervoor diverse Michelins, van Anakee2 en 3 tot Pilot Road weet ik veel.

Dit is vele malen beter als het op stuurgedrag aankomt. Ga ze zeker weer monteren als ze op zijn.

Gebruikersavatar
Ripple
Berichten: 188
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 20:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000A (2015)
Locatie: Izegem West-Vlaanderen

Re: Speling op achterbrug van DL1000 (nieuw type)

Bericht door Ripple » di 31 jan 2017, 19:20

Al leuk dit te lezen ... :duim:

Plaats reactie