Boren in nieuw stuur?

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1874
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Boren in nieuw stuur?

Bericht door PDvD » za 12 sep 2015, 17:26

In het standaard V-strom stuur zitten 2 gaatjes . Deze zijn voor de bedieningselementen die aan het stuur hangen (verlichting etc...).
Mijn stuur was door mijn schuiver een tikje krom komen te staan en ik heb dus een nieuw exemplaar gekocht. Echter hier zitten geen gaatjes in. Hoe hebben andere strommers dit gedaan? gaatjes geboord in hun nieuwe stuur of de aanhangsels op een andere manier bevestigd en het pinnetje verwijdert wat in deze gaatjes gaat?
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door Cplegt » za 12 sep 2015, 17:36

Destijds om de zelfde reden een LSL stuur gekocht. Hier gewoon 2 nieuwe gaatjes in geboord. Kan t beste met een kolomboormachiene. Goed inklemmen zodat t stuur niet verdraaid.
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7842
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door Eikie » za 12 sep 2015, 17:41

Geen idee wat voor stuur je gekocht hebt maar als het een stuur van verchroomd staal is zou ik geen gaatjes boren Pim. Het dunne chroomlaagje geeft bescherming tegen roest. Wanneer je eigenhandig gaat boren dan beschadig je de bescherming en zal er bij de gaten roest gaan vormen. Dat geeft na verloop van tijd een zwak punt en maakt het er niet veiliger op.

Een nieuw stuur voorzien van gaten heeft een chroombad gehad en daarmee zijn de gaten beschermd tegen roestvorming.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1874
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door PDvD » za 12 sep 2015, 17:59

Is een dik aluminiumstuur van ABM met een veel kleinere binnendiameter dan standaard (dus ook speciale ABM stuurgewichtjes).
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7842
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door Eikie » za 12 sep 2015, 18:00

Dan de tip van Chiel volgen :duim:
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door Cplegt » za 12 sep 2015, 18:03

Hier ook een alu LSL met dikkere binnendiameter. Heb de standaard strom stuurgewichten aangepast zodat deze er gewoon op passen. Voor het boren het gaatje goed aanslaan met een centerpons.
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1874
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door PDvD » za 12 sep 2015, 21:02

Stalen nagel in mijn geval bij gebrek aan centerpons ;) moet ook goed gaan in alu.

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8071
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door Iron Horse » zo 13 sep 2015, 01:44

Sommige fabrikanten leveren daarvoor mallen om de gaten op je juiste manier/plek te boren, ik weet alleen even niet meer welke. Maar anders gewoon handmatig. En met een goede centerpunt durf ik het gat ook nog wel met een handboor te maken. Maar ik heb een kolomboormachine dus dat zou niet nodig zijn in mijn geval.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8071
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door Iron Horse » zo 13 sep 2015, 01:49

Eikie schreef:Geen idee wat voor stuur je gekocht hebt maar als het een stuur van verchroomd staal is zou ik geen gaatjes boren Pim. Het dunne chroomlaagje geeft bescherming tegen roest. Wanneer je eigenhandig gaat boren dan beschadig je de bescherming en zal er bij de gaten roest gaan vormen. Dat geeft na verloop van tijd een zwak punt en maakt het er niet veiliger op.

Een nieuw stuur voorzien van gaten heeft een chroombad gehad en daarmee zijn de gaten beschermd tegen roestvorming.
Dit is wel lichtelijk overdreven. Het zal wel op den duur gaan roesten, maar dat moet dan wel heel lang het geval zijn wil je stuur dusdanig verzwakken dat het gevaar gaat opleveren.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 02 okt 2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Locatie: Salland natuurlijk !

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door De Graaf van Salland » zo 13 sep 2015, 14:10

Cplegt schreef:?.......... Voor het boren het gaatje goed aanslaan met een centerpons.
Vlak stukje vijlen en dan een putje er in slaan. Dan glijdt je boor nooit weg:
Afbeelding

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 1017
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door Motormuus » zo 13 sep 2015, 14:36

Iron Horse schreef:
Eikie schreef:Geen idee wat voor stuur je gekocht hebt maar als het een stuur van verchroomd staal is zou ik geen gaatjes boren Pim. Het dunne chroomlaagje geeft bescherming tegen roest. Wanneer je eigenhandig gaat boren dan beschadig je de bescherming en zal er bij de gaten roest gaan vormen. Dat geeft na verloop van tijd een zwak punt en maakt het er niet veiliger op.

Een nieuw stuur voorzien van gaten heeft een chroombad gehad en daarmee zijn de gaten beschermd tegen roestvorming.
Dit is wel lichtelijk overdreven. Het zal wel op den duur gaan roesten, maar dat moet dan wel heel lang het geval zijn wil je stuur dusdanig verzwakken dat het gevaar gaat opleveren.
Precies. Lijkt mij ook overdreven. En anders met een lakstiftje of iets dergelijks een beetje verf in het gat aanbrengen.

Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1874
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Boren in nieuw stuur?

Bericht door PDvD » zo 13 sep 2015, 16:11

Zoals ik al zei, de mijne is van alu. Als centerpunt een spijker gebruikt en daarna het gatje geboord. Stuur is zo dik dat het niet eens in de binnenkern uit kwam.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning

Plaats reactie