Osco of scottoiler

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Monique
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 11 mei 2015, 11:31
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2010)
Locatie: Heerenveen

Osco of scottoiler

Bericht door Monique » do 18 jun 2015, 18:53

Vraagje, ik wil graag af van het regelmatig moeten smeren van de ketting met die spuitbus. Bij de motorreizen werd er gebruik gemaakt van oa osco en vandaag kreeg ik als tip de scottoiler.
Filmpjes op internet blijkt dat de scottoiler storing kan veroorzaken en osco niet, alleen als ik het zo goed zie dan smeert de osco weer anders dan de scottoiler.
Hebben jullie ervaringen met de systemen en eventueel tips & trucs? Ben zelf niet handig, dus moet het laten monteren.
Hoor het graag.

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1241
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 Rattus Nigra
Locatie: Almere

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Dyrck » do 18 jun 2015, 19:07

Ik heb op m'n zijspan een Scottoiler en op de VStrom een Osco,
Ik heb dus ervaring met beide systemen en ik vind de Osco beter.
Ten eerste kun je de Osco doseren zoals je wilt. Bij stoffig weer of veel regen smeer je eenvoudig wat mee, door vaker aan die plunjer te trekken.

De Scottoiler heeft een doseringsprobleem: Bij warm weer smeert ie te veel (dunne olie bij warm weer), in de winter of op een koude dag juist weer te weinig.
Als je t goed goed moet je regelmatig de hoeveelheid olie blijven bijstellen, de Osco heeft daar geen last van.

Ook tijdens stilstand blijft de Scottoiler olie pompen zolang de motor draait.
En de Osco kun je makkelijk vullen met kettingzaagolie (=stuk goedkoper), voor de Scottoiler is dat te dik.
Groeten;
Dyrck


Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Monique
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 11 mei 2015, 11:31
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2010)
Locatie: Heerenveen

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Monique » do 18 jun 2015, 19:17

Kijk daar kan ik wat mee, bedankt voor je reactie. Dan nog een vraagje, zag ik het goed dat de toevoer van de osco de buitenzijde van de ketting gesmeerd wordt dit in tegenstelling tot die scottoiler (binnenzijde van de ketting)?

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4275
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Ebrostrom » do 18 jun 2015, 19:28

Dat ligt er helemaal aan waar je de toevoer plunje vd OSCO aan bevestigt. Als je de handleiding volgens mij exact volgt komt die plunje aan n armpje net voor t achtertandwiel te hangen en smeert hij de binnenkant vd ketting. Meestal is het handiger om m door de kettingbeschermer te steken en smeert hij dus de buitenkant.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | Zumo 660 & migsel | DTS | Xenon

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8071
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Iron Horse » do 18 jun 2015, 19:40

Ebrostrom schreef:Als je de handleiding volgens mij exact volgt komt die plunje aan n armpje net voor t achtertandwiel te hangen en smeert hij de binnenkant vd ketting.
Dat is niet waar. Het is trouwens een nozzle en geen plunje. De gebruiksaanwijzing van de OSCO schrijft voor dat hij in de kettingbeschermer boven het midden (met een speling van 2 cm naar voren) van het achtertandwiel wordt geplaatst. Dat armpje is ervoor indien de afstand van de nozzle tot de ketting te groot is en je het verlengslangetje moet ondersteunen om recht boven de ketting te blijven.

Het smeren aan de buitenzijde is op zich geen probleem. Je smeert de rollers van de ketting die tijdens het draaien van de ketting overal de olie verdelen. Maar mocht je de ketting liever aan de binnenzijde smeren dan moet je zelf iets inproviseren, dat kan natuurlijk ook nog.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Daring Red Frank
Admin - DL1000 berijder
Admin - DL1000 berijder
Berichten: 5286
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L8 (Glass Sparkling Black)(201)
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Daring Red Frank » do 18 jun 2015, 20:08

Ik zou nu ook voor de Osco gaan. Ik heb op mijn L4 een Scottoiler, maar die is (onder het zadel) te horizontaal gemonteerd. Daardoor maakt ie de olie maar voor de helft op en dan stopt ie ermee.
Groetjes,
Frank
___
Suzuki DL 1000 V-Strom L8 (2017) | Glass Sparkling Black | ER6N spiegels | Givi Airflow | Garmin Zumo 590 | Garmin Virb Elite | Schuberth C3 Pro + SRCS | Bridgestone Battlax A40 |

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1241
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 Rattus Nigra
Locatie: Almere

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Dyrck » do 18 jun 2015, 20:27

Ik heb de uitstroomopening tegen het achtertandwiel aan lopen.
De olie wordt dan vanzelf van binnen naar buiten geslingerd.

Afbeelding

(Op één of andere manier draait de foto bij uploaden, dus sorry voor je stijve nek)
Groeten;
Dyrck


Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Leon
Berichten: 379
Lid geworden op: ma 15 apr 2013, 16:42
Mijn motor is een: Honda VFR750F

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Leon » do 18 jun 2015, 20:38

My vote is Scottoiler....

Unit functioneert al bijna 18 jaar zonder problemen.

1x het tipje aan de uitmionding vervangen (na 90,000km)
en een onoplettende monteur had het aansluitingsrubber of de carburatuer gescheurd.


Oliereservoir hangt vertical dus ook dat is geen probleem.
Het hele systeem is onzichtbaar en het te veel te weinig herken ik niet. Verander de flow snelheid 2x per jaar (winter/zomer)
Gebruik trouwens kettingzaag olie.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3972
Lid geworden op: ma 14 feb 2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Locatie: Rotterdam

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Aad900 » do 18 jun 2015, 20:44

Ik heb een Osco en ben daar zeer tevreden over. Hij smeert wel de buitenkant van de ketting maar dat is op zich geen probleem, zoals Iron Horse al schreef. Ik heb met de eerste ketting 45.000km gedaan. Ik zit nu op 78.000km en de 2e ketting is nog steeds in orde. Ik smeer de ketting nooit tijdens het rijden want dan wordt het meeste er weer afgeslingerd. Als ik na een rit thuis ben zet ik de Strom op de middenbok, trek 1 of 2 keer aan de plunjer en draai met mijn voet het achterwiel rond. Prima resultaat.

O ja, ik gebruik gewoon goedkope kettingzaag-olie :duim:
L2 zwart, onderkuip, topkoffer met remlicht, handkappen, Xenon, 12 v contact, OSCO, GIVI valbeugels, MRA smoke varioruit, handvatverwarming, middenbok, enduro voetsteunen, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TTR 5

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4275
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Ebrostrom » do 18 jun 2015, 21:16

Dan doe ik iets niet goed. Nu ik hem n tijdje niet gebruik (met OSCO olie) maar gewoon de spuitbus is m'n achterwiel veel minder smerig. Of was t toen de combinatie v spuitbus en olie dat juist de OSCO olie niet bleef plakken aan de ketting?

Heb ook nog geen gaatje voor de nozzle durven maken in de mooie beschermer van Rembrandt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | Zumo 660 & migsel | DTS | Xenon

Gebruikersavatar
Monique
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 11 mei 2015, 11:31
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2010)
Locatie: Heerenveen

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Monique » do 18 jun 2015, 21:57

Zinvolle reacties, echt ideaal dit forum!! :duim: Denk dat het de osco gaat worden. Zal morgen bij de motorshop eens informeren. Dan meteen de volgende vraag, hebben jullie tips/foto's waar jullie het reservoir bevestigd hebben? Liefste van een V 650 (2010).
Daarnaast lees ik het nu goed dat een paar van jullie kettingzaag olie gebruiken?? :shock:

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8071
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Iron Horse » do 18 jun 2015, 22:48

Je kunt diverse foto's op het forum vinden van bevestigingen aan de Strom door de forum zoekfunctie en OSCO te gebruiken. Het beste is het de ketting na een rit te smeren. Kun je op de middenbok doen of stapvoets rijdend. De ketting is dan warm en de olie verspreidt zich goed, maar slingert er dan niet af. Als je dan later weer wegrijdt heb je nauwelijks ergens last van, behalve wat spettertjes. Kettingzaagolie gebruik ik (nog) niet, daar zijn de meningen verdeeld over, maar OSCO geeft zelf ook aan dat je alternatieve oliën kunt gebruiken. Staat ook in hun handleiding en op hun website, inclusief specificaties.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4275
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Ebrostrom » do 18 jun 2015, 23:06

Ik gebruikte zelf de OSCO olie. Volgens rond n tientje per flesje (jaja hobby's kosten geld) maar je doet er best lang mee. Ik heb geloof ik nu m'n 3e flesje in zo'n 3 jr.

De cilinder heb ik aan m'n rechterkant onder de tank bij m'n knie in de driehoek in t frame. De reden daarvoor is dat ik dan iig t gas los moet laten als ik rijdend aan de plunje wil trekken. Ik heb daar n paar foto's v in t OSCO topic v staan volgens mij. Het slangetje gaat onder de tank en zadel naar de ketting.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | Zumo 660 & migsel | DTS | Xenon

Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3972
Lid geworden op: ma 14 feb 2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Locatie: Rotterdam

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Aad900 » do 18 jun 2015, 23:39

Zo zit de OSCO op mijn L2
Afbeelding


en zo op mijn K8 (2008)
Afbeelding
L2 zwart, onderkuip, topkoffer met remlicht, handkappen, Xenon, 12 v contact, OSCO, GIVI valbeugels, MRA smoke varioruit, handvatverwarming, middenbok, enduro voetsteunen, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TTR 5

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4275
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Osco of scottoiler

Bericht door Ebrostrom » vr 19 jun 2015, 06:44

Wel even wassen Aad ;-) bij m'n K9 paste hij daar niet ivm de ABS. Dat lelijke slangetje had ik onderlangs de kettingbeschermer lopen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | Zumo 660 & migsel | DTS | Xenon

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1241
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 Rattus Nigra
Locatie: Almere

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Dyrck » vr 19 jun 2015, 08:45

Als je snel bent heb je m goedkooop:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren/ond ... ichSnippet" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten;
Dyrck


Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Bruur
Berichten: 147
Lid geworden op: vr 06 apr 2012, 10:50
Mijn motor is een: V-strom 650 L2
Locatie: Lelystad

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Bruur » vr 19 jun 2015, 09:35

Service van osco is zeer goed te noemen. Laatst was mijn slang gebroken. 1 Mailtje naar osco en een dag later lag er een nieuwe slang op de deurmat.
Olie is meestal bij motoport voor ongeveer € 5 te koop. Als ik dan in de buurt ben (en noodzakelijk is) haal ik een flesje heb er meestal wel 1 op voorraad.
Voor smeren zet ik de motor op de middenblok en laat het wiel rustig in zijn 1 lopen (ongeveer 10 km/h) dan wordt de ketting goed gesmeerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst

Gebruikersavatar
Aad900
DL650 berijder
Berichten: 3972
Lid geworden op: ma 14 feb 2005, 13:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
Locatie: Rotterdam

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Aad900 » vr 19 jun 2015, 11:17

Ebrostrom schreef:Wel even wassen Aad ;-) bij m'n K9 paste hij daar niet ivm de ABS. Dat lelijke slangetje had ik onderlangs de kettingbeschermer lopen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat wassen is niet mijn sterkste kant Erik :oops: Mijn K8 had ook ABS hoor :wink: maar wat dat slangetje betreft heb je wel gelijk. Misschien moet ik dat nog eens veranderen :roll:
L2 zwart, onderkuip, topkoffer met remlicht, handkappen, Xenon, 12 v contact, OSCO, GIVI valbeugels, MRA smoke varioruit, handvatverwarming, middenbok, enduro voetsteunen, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TTR 5

Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1241
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 Rattus Nigra
Locatie: Almere

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Dyrck » vr 19 jun 2015, 12:23

Aad900 schreef:
Dat wassen is niet mijn sterkste kant Erik :oops: Mijn K8 had ook ABS hoor :wink: maar wat dat slangetje betreft heb je wel gelijk. Misschien moet ik dat nog eens veranderen :roll:
Da's het voordeel van een ratbike, Aad. Je hoeft 'm nooit te wassen, de regen doet het werk.

Slangetje heb ik over de achterbrug laten lopen. Dan loopt ie vanaf het reservoir niet omhoog en valt minder op.
Groeten;
Dyrck


Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Bibaco650
Berichten: 35
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 13:14
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2004)

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Bibaco650 » vr 19 jun 2015, 16:41

Ik had op mijn vorige een osco en nu een scottoiler. Ik vind scottoiler makkelijker. Inderdaad bij warm weer een slagje terugdraaien. Kettingzaagolie werkt ook prima in de scottoiler

Varatro
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 21:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2015)
Locatie: Twenteland

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Varatro » za 04 jul 2015, 00:51

Ik ga op mijn nieuwe 1000 eerst maar weer eens over om Lithium-vet op de ketting te smeren met kwast.
http://www.eurol.com/nl/2-producten/445 ... -ep-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;
ca. 7.50 voor een pot van 600 gram.

De Scott heeft mij op mijn ex-Honda Varadero (68900 Km) weinig extra kilometers opgeleverd (incl 1 x ketting en tandwielen vervangen bij ca. 35.000)!

Gebruikersavatar
Daring Red Frank
Admin - DL1000 berijder
Admin - DL1000 berijder
Berichten: 5286
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L8 (Glass Sparkling Black)(201)
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Daring Red Frank » za 04 jul 2015, 08:28

35000 is een hele respectabele kmstand voor een ketting..

Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk
Groetjes,
Frank
___
Suzuki DL 1000 V-Strom L8 (2017) | Glass Sparkling Black | ER6N spiegels | Givi Airflow | Garmin Zumo 590 | Garmin Virb Elite | Schuberth C3 Pro + SRCS | Bridgestone Battlax A40 |

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 1017
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Motormuus » za 04 jul 2015, 12:50

Idd mooie eindstand voor kettingset.

Varatro
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 21:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2015)
Locatie: Twenteland

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Varatro » ma 13 jul 2015, 00:55

Moet lukken (met mijn eerste middenbok + vet op de nieuwe)

Rob111
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 21:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Rob111 » zo 16 aug 2015, 16:57

Ga misschien heel eigenwijs doen, maar ik heb weer hele goede ervaringen met de Scotoiler en dan wel de elektronische.
Deze is goed in te stellen op een display (de hoeveelheid en nog meer zaken, zie de website van Scotoiler).
Het is wel zo dat als je het olie tankje onder de buddy monteert dat je deze sneller bij moet vullen, anders hapt hij lucht. Ik doe dat om de 2500 km.

Gert-JanD
Berichten: 534
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 22:45
Mijn motor is een: V-strom DL650 2004
Locatie: Boreft (Bodegraven)

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Gert-JanD » za 22 aug 2015, 23:51

Ik heb zelf een automatisch kettingsmeersysteem gemaakt op mijn vorige motor Suzuki 750 GSX F, heb het vandaag eruit gehaald omdat hij is verkocht. Pompje komt uit modelbouw kost 25 euro, reservoir komt ook uit modelbouw kost 5 euro, dualinjector kost 35 euro dus voor weinig een werkend smeersysteem. Ik had het systeem aangesloten op de pass knop op het stuur, pass knop indrukken en ketting werd gesmeerd.

Het leek mij niet handig om de plunjer van zo een osco iedere keer een paar kilometer voor je eindbestemming te moeten bedienen. Ik houd liever mijn handen aan het stuur en dat kan met mijn systeem.

Wellicht bouw ik het op mijn DL650 ook in, was best wel handig.

Afbeelding
Afbeelding
Als er één V-strom over de dam is, volgen er meer :-)}

Varatro
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 21:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2015)
Locatie: Twenteland

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Varatro » za 29 aug 2015, 23:28

Rob111 schreef:Ga misschien heel eigenwijs doen, maar ik heb weer hele goede ervaringen met de Scotoiler en dan wel de elektronische.
Deze is goed in te stellen op een display (de hoeveelheid en nog meer zaken, zie de website van Scotoiler).
Het is wel zo dat als je het olie tankje onder de buddy monteert dat je deze sneller bij moet vullen, anders hapt hij lucht. Ik doe dat om de 2500 km.
Ook maar een E gekocht....
Dual injector van scott komt wel op een hele vreemde plaats te zitten!
(Google heeft nog niets opgeleverd)

Toevallig (iemand anders) een foto van achterbrug op de plek van het bevestigingspunt (voor?) met schroefdraad op de achterbrug?

Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 02 okt 2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Locatie: Salland natuurlijk !

Re: Osco of scottoiler

Bericht door De Graaf van Salland » zo 30 aug 2015, 06:34

Waarom plaatst iedereen toch het smeerpunt in de buurt van het achtertandwiel?

Naar mijn idee zou je de ketting vlak voor het voortandwiel moeten smeren.
De vlaktedruk op de ketting is daar het grootst, dus als er ergens goede smering nodig is, dan is het wel op die plek.

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]

Gebruikersavatar
Johnp
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 12:26
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A
Locatie: Zoetermeer

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Johnp » zo 30 aug 2015, 07:27

Persoonlijk denk ik dat de olie op het achtertandwiel meer tijd heeft om te ketting te benaderen. Het voortandwiel slingert er denk ik meer olie af als juist erop.
Kijk maar eens als je het kapje van je voorste tandwiel verwijdert en schoonmaakt. Vaak een opeenhoping van smeer en vuiligheid.

Groet, John

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4275
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Ebrostrom » zo 30 aug 2015, 19:42

De middelpuntvliedende kracht bij het voortandwiel is ook aanzienlijk groter waardoor de olie er wss inderdaad eerder en gelijk af zal vliegen dan bij het achterwiel.


Sent from my iPad using Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | Zumo 660 & migsel | DTS | Xenon

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8071
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Iron Horse » zo 30 aug 2015, 21:35

De olie komt echter op de ketting dus zou het geen verschil moeten maken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 7842
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Eikie » zo 30 aug 2015, 22:26

Snelheid van de ketting is overal gelijk.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4275
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Ebrostrom » zo 30 aug 2015, 22:51

Ja maar de afstand die n schakel bij t voortandwiel maakt is korter (in n bocht!) dan bij achtertandwiel en daardoor zal de middelpuntvliedende kracht (naar buiten toe) groter zijn vanwege de korter arm / straal tot t centrale pt vh tandwiel. Met als gevolg dat iets nattigs wat mss nog niet goed plakt er daardoor eerder naar buiten eraf vliegt.
Met de strom moet je met dezelfde snelheid (!) toch ook schuiner door n scherpe bocht rijden dan in n flauwe bocht om niet naar buiten te vliegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | Zumo 660 & migsel | DTS | Xenon

Varatro
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 21:55
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2015)
Locatie: Twenteland

Re: Osco of scottoiler

Bericht door Varatro » di 08 sep 2015, 23:55

Ook maar een E gekocht....
Dual injector van scott komt wel op een hele vreemde plaats te zitten!
(Google heeft nog niets opgeleverd)

Toevallig (iemand anders) een foto van achterbrug op de plek van het bevestigingspunt (voor?) met schroefdraad op de achterbrug?[/quote]


:oops: :oops: :oops: had iets beter moet googlen:

http://www.scottoiler.com/uk/installation-guides.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Staat alles op! (hoe ze 'm door de achterbrug krijgen is me een raadsel)

Plaats reactie