Ketting en tandwielen schoonmaken

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camino
DL1000 berijder
Berichten: 1300
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
Locatie: Eindhoven

Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Camino » vr 27 feb 2015, 19:53

Ik zag vandaag dat er heel veel dikke zwarte prut zit met name in de buurt van de voorzijde van de ketting en voorste tandwiel. Hoe krijg ik dit zo goed mogelijk schoon zonder ketting en of tandwielen er af te hoeven halen? Technisch ben ik een nitwit dus waarschijnlijk een domme vraag maar toch...........alvast bedankt.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand zie toch hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4275
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Ebrostrom » vr 27 feb 2015, 20:00

Kapje van t voorste tandwiel losdraaien (3-4 schroeven). Dan kom je er prima bij en kun je veel prut verwijderen.
Mss ook iets minder smeren of iets beter vastzittende gebruiken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | Zumo 660 & migsel | DTS | Xenon

Gebruikersavatar
Koopman
Berichten: 89
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 20:07
Mijn motor is een: "Black Rhino K9"
Locatie: Apeldoorn

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Koopman » vr 27 feb 2015, 20:01

Kapje verwijderen, je kan zo met een schroevendraaier de prut weghalen.
Veel plezier ermee.
BLACK RHINO K8, nu een grandioze BLACK RHINO K9 met zumo 660 en cardo scalaG4 powerset, Osco, Hugger,spiegels er6n,Oxford hotgrips,extenda fenda, head light protector en givi trekking lihgts.

Gebruikersavatar
Camino
DL1000 berijder
Berichten: 1300
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
Locatie: Eindhoven

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Camino » vr 27 feb 2015, 20:05

Er zitten wel wat aansluitingen op dat kapje. Kan ik die zo loshalen? Sinds kort gebruik ik keramische ketting spray van putoline en die blijft beter zitten. Slaat wel heel wit uit. Denk dat die prut m.n. van de vorige eigenaar is.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand zie toch hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

Evberkel
Berichten: 322
Lid geworden op: zo 11 jan 2015, 14:07
Mijn motor is een: ex vstrommer

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Evberkel » vr 27 feb 2015, 20:08

Kapje eraf inderdaad en de ketting en de ruimte achter het kapje reinigen met een stevige kwast en lampenolie. Vergeet de achterbrug niet daar kwakt ook een hoop rommel op. Ik heb het pas gedaan, vies klusje..

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8071
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Iron Horse » vr 27 feb 2015, 20:32

Bij de 650 is dat gemakkelijker dan bij de 1000 :!:


Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Camino
DL1000 berijder
Berichten: 1300
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
Locatie: Eindhoven

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Camino » vr 27 feb 2015, 20:47

Beter uitgelegd dan in dit filmpje kan niet. Mooi man, bedankt.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand zie toch hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

Gebruikersavatar
Roncor
Berichten: 141
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 10:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000A (2014)
Locatie: Deventer

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Roncor » vr 27 feb 2015, 20:52

Dasty ontvetter van de Wibra gebruiken. Is er in het geel en in zwarte flessen. Die zwarte is helemaal perfect voor dit klusje.

Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 4275
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Locatie: Maasbree

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Ebrostrom » vr 27 feb 2015, 21:24

Potverdomme, ben ik blij dat ik n 650 heb...wat n werk. Maar t start natuurlijk met teveel smeren of te vroeg weer rijden of verkeerde olie...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | Zumo 660 & migsel | DTS | Xenon

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 1017
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Motormuus » za 28 feb 2015, 08:31

Lampenolie en oude tandenborstel. En die echte prut voorzichtig weghalen met schroevendraaier. Is een bekend iets. Gewoon elk jaar even herhalen. Oo den duur zit er zoveel troep dat het gewoon om je ketting heen zit. Word ie niet beter van.

Gebruikersavatar
Camino
DL1000 berijder
Berichten: 1300
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
Locatie: Eindhoven

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Camino » za 28 feb 2015, 09:56

Als je het hele youtube filmpje bekijkt snap ik alleen het eerste gedeelte niet. Helemaal in het begin draait hij aan die inbus. Verder wordt de koppeling vastgezet en wordt de voetsteun ook verwijderd. Dit is toch allemaal niet nodig want dat kapje kun je toch zo verwijderen? En waar is is dat oranje ronde ding voor want kennelijk moet je daar voorzichtig mee omgaan.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand zie toch hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8071
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Iron Horse » za 28 feb 2015, 10:12

Ik ben niet goed bekend met de 1000 anders zou ik het je wel kunnen vertellen. Maar ik denk dat Chiel je het antwoord er ongetwijfeld op kan geven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Cplegt » za 28 feb 2015, 11:47

Tuurlijk, geen probleem.

2 imbus boutjes van de koppelingscilinder los halen, ding naar achter trekken en met een touwtje ff vast hangen zodat ie niet in de weg zit. Let op achter de de imbusbout die t dichtste bij je voorwiel zit, zit een afstandbus. De koppelingsstang kun je gewoon laten zitten. T rubberen hoedje kan er gewoon uit, en maak deze goed schoon. Als ie kapot is ff een nieuwe halen bij de garage. Verlengt de levensduur van je koppelingscilinder aanzienlijk.

Je voetsteun moet er af omdat de schakelpook in de weg zit met het verwijderen van het kapje. Maw als de pook er nog aan zit kan t kapje niet weg. De 2 imbusbouten losdraaien is voldoende. Een tip, draai ze zo ver mogelijk los maar nog niet helemaal er uit. Dan de rest van de bouten van t kapje los halen, dan je voetsteun ff naar je toe trekken, kapje er af halen en de voetsteun weer terug plaatsen, dit zodat je t schakelpatroon niet omkeerd.

De censor die aan t kapje zit is van de kilometerteller. Je hebt voldoende ruimte om met die censor er nog op gemonteerd t kapje te reinigen. Leg er ff een krant onder om alle prut op te vangen.

Let bij t monteren van de koppelingscilinder op dat er geen zand tussen de zuiger en cilinerwand komt. Gewoon ff goed afspuiten met remreiniger (€1.20 bij de action). Zorg dat t rubberen hoedje weer goed gemonteerd wordt zodat er zo min mogelijk troep richting je cilinder kan.

Klinkt allemaal ingewikkeld, is t niet. Alles in omgekeerde volgorde monteren tov de demontage.
Mocht je het niet durven, moet je ff 2 weken wachten dan zal ik t je laten zien aan de hand van wat fotos als ik mn ketting ga vervangen.
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
Leon
Berichten: 379
Lid geworden op: ma 15 apr 2013, 16:42
Mijn motor is een: Honda VFR750F

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Leon » za 28 feb 2015, 12:04

En koop een paar cheapo rubberen keukenhandschoenen (NIET het paar van je vrouw pakken.... :-) )

Gebruikersavatar
Camino
DL1000 berijder
Berichten: 1300
Lid geworden op: zo 29 jun 2014, 20:13
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850
Locatie: Eindhoven

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Camino » za 28 feb 2015, 20:06

Bedankt Chiel. Duidelijke uitleg. En dat moet dus zoals in het filmpje de koppelingshendel ingeknepen staan met een elastiek of zo? Waarom is dat eigenlijk?
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand zie toch hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 17 apr 2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Locatie: Enschede

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Cplegt » za 28 feb 2015, 20:27

Geen idee, nooit gedaan en nog nooit ergens last van gehad. Volgens mij zou t zijn dat er op deze manier geen vloeistof weg kan lekken.
Zoals gezegd, nooit gedaan en er nog nooit last van gehad.
Gr. Chiel

Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1874
Lid geworden op: wo 25 nov 2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door PDvD » wo 11 mar 2015, 12:09

Vergeet niet je koppeling eerst in te knijpen en vast te zetten (met tierap ofzo) alvorens de cylinder los te halen.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning

Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1117
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2 - KNALgeel :-)
Locatie: Almere Poort

Re: Ketting en tandwielen schoonmaken

Bericht door Sanscorp » do 26 mar 2015, 10:40

Nu weet men nog niet waarom de koppelingshendel ingeknepen moet worden :)

Dit zou je moeten doen om te voorkomen dat het cupje uit de cilinder floept.
Heb het altijd braaf gedaan omdat ik geen zooi wil, maar als Chiel het nog nooit gedaan heeft zal het wel meevallen :schater:

Ga het binnenkort toch losnemen om schoon te maken en te polijsten (cupje) en dan zal ik wel zien wat er gebeurd zonder tyrap. :duim:
Vind hem nu best zwaar gaan, dat kan by-design zijn, maar als alle onderdelen lekker schoon en gangbaar zijn dan kan het altijd iets schelen!

Veil ik meteen een stukje van het stelblokje weg zodat de hendel wat dichter bij het stuur komt, wellicht scheelt dit iets, zo niet dan heb ik nog 3 originele instellingen over en is er dus "no harm done".
Originele topkoffer op origineel Suzuki rek gemaakt -- Scottoiler -- HID verlichting -- LED voor en achter -- 2-weg Alarmsysteem -- DIY Yoshbox -- Tandwiel 16 voor -- DIY USB lader --

Plaats reactie