Louisde schreef:PROFI - LASER C.A.T. Kettenfluchttester mit Punktlaser:
Mit diesem Gerät können Sie mühelos Ketten- und Zahnriemenflucht Ihrer Maschine überprüfen; für eine 100% korrekte Kettenflucht und einen optimalen Geradeauslauf des Hinterrades. Gleichzeitig werden Radachse und Hinterrad lasergenau eingestellt. Exakte Messergebnisse stehen in wenigen Sekunden zur Verfügung. Die geniale Handhabung wird durch viele Tests der internationalen Fachpresse bestätigt.
Weitere Vorteile:
■Optimales Fahrverhalten
■Weniger Verschleiß
■Mehr Sicherheit
■Erhöhter Fahrspaß

Martien_1000 schreef:Ik heb voor het spannen van de ketting altijd de merktekens op de achterbrug gebruikt. Eigenlijk zonder nadenken en zonder te controleren of de ketting nu wel wel echt recht lag.
Gisteren controleerde ik dit wel en het blijkt dat, om de ketting goed recht te krijgen, er een vol merkteken verschil zit tussen links en rechts. Het wiel draait nu veel stiller rond, en er zijn minder trillingen tijdens acceleratie.
BlackstromNL <--> RvGS schreef:Erik,
Samen in combinatie met de markeringsindicatie, zorg dat die aan beide zijde (ongeveer, mm verschil) gelijk is en meet dan ook de afstand tussen rand vd velg en de binnezijde-achterbrug.
Ik heb dit 6 jaar lang gedaan en pas bij 35000km ketting en tandwielen moeten wisselen, ik neem aan dat indien het wiel er scheef in heeft gestaan het onmogelijk is dusdanig aantal km te maken met ketting-tanwielen set. Slijtage van het loopvlak vd achterband is over die periode ook normaal geweest, ook zijn er geen vreemde geluiden in de aandrijflijn te horen geweest![]()
Kijk eens in de Service Manual -> Chassis -> Rear Swingarm Contruction -> section 6-47, hier staat een plaatje van de swing.
Ik heb nog geen motorzaak meegemaakt die het middels lazer o.i.d. doet, die gebruiken allemaal netjes de markeringen op de achterbrug en kijk verder nergens naar.
Hoe kom je erbij dat de achterbrug asemetrisch is? én hoe zou het volgens jou dan moeten gebeuren . . . ?
Uitleg met plaatje of een CATtekening (zou helemaal mooi zijn) met meet waardes zou uitsluitsel geven . . .. . . ben nogal benieuwd . . .
![]()

V-Stoom schreef:Als ik het zo bekijk, moet een goede laserpasser (niet die van de Blokker, da's rommel) uit de bouwmarkt ook werken. Kun je ook nog voor andere doeleinden gebruiken![]()
Groet, Allard.
Vstrommerd schreef:ik snap het verhaal van die assymetrische brug niet helemaal want de uiteinde's zijn toch gelijk..? en zelf meet ik ook voor controle met een duimstok de afstand van het nokje en het uiteinde van de brug en kloppen de merktekens wel.. ??!!
White-Rhino Redhead schreef:Je stelt dat de achterbrug aan beide zijden gelijk is volgens de foto.
Dit is absoluut onjuist en dat geld voor de meeste kettingfietsen.
Erik Hofstee schreef:de achterbrug is (zie fototje) links en rechts niet gelijk van vorm
Erik Hofstee schreef:......ik ga even mijn ommelet opeten . . .

Keer terug naar Rijwielgedeelte
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast