olie

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Hans rs

olie

Bericht door Hans rs » zo 27 mei 2007, 07:33

Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn met bepaalde soorten olie voor strommeke.
Zelf gebruik ik valvoline 10w40,(heb ik tot nu toe in al mijn motoren gebruikt en nog nooit geen klachten over gehad :D )

Groeten
Hans

Blackstrom

Bericht door Blackstrom » ma 28 mei 2007, 22:36

Ik gebruik ook Valvoline Volsynthetische 10W40.

Goede olie en bevalt beter dan de Motul die er standaard inzit.

Daarnaast een stuk goedkoper dan de meeste volsynthetische olien

Kortom, van harte aan te bevelen (voor de DL1000 in ieder geval.)

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1273
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: 'De CAMOleon'
Locatie: Almere

Bericht door Dyrck » di 29 mei 2007, 08:54

Ook ik heb er nu Valvoline inzitten, als vervanging voor Motul.
'k Heb het idee, dat ie met de Valvoline iets soepeler schakeld, als het blok nog koud is, maar met Motul juist wat soepeler schakeld als het blok warm is.
Groeten;
Dyrck


Olive is the New Black

Gebruikersavatar
Fred
EX- V-Strom berijder
Berichten: 990
Lid geworden op: di 25 jan 2005, 18:34
Mijn motor is een: was een DL 1000 en nu ne BMW K1200RS
Locatie: Lummen, België

Bericht door Fred » di 29 mei 2007, 09:15

blackstrom schreef:Ik gebruik ook Valvoline Volsynthetische 10W40.

Goede olie en bevalt beter dan de Motul die er standaard inzit.

Daarnaast een stuk goedkoper dan de meeste volsynthetische olien

Kortom, van harte aan te bevelen (voor de DL1000 in ieder geval.)
Ik gebruik PROCYCLE SAE 10W-40 van Louis, en a propo dit is halfsynthetische. Vol Synthetische is 5W40 en niet 10W40. :wink:

Blackstrom

Bericht door Blackstrom » di 29 mei 2007, 11:02

fred schreef:Ik gebruik PROCYCLE SAE 10W-40 van Louis, en a propo dit is halfsynthetische. Vol Synthetische is 5W40 en niet 10W40. :wink:
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt :?:

De cijfers 5W40 of 10W40 etc. staan onder andere voor de dikte van de
olie en niet of deze olie mineraal, half-synthetisch of vol-synthetisch is.

van de Valvoline site:

SynPower® 4T

SAE 10W-40
JASO MA, API SG
Fully synthetic
Low oil consumption
Excellent cold start properties
Superior lubrication under all conditions

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8183
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse » di 29 mei 2007, 11:35

Ik gebruik ook de Procycle van Louis. Die is halfsynthetisch, althans het type dat ik gebruik, er zijn ook minerale en volsynthetische olieën van. De kreet 5 of 10W enz. zegt alleen maar iets over het temperatuurbereik waarin de olie een gegarandeerde viscositeit heeft. Vooral belangrijk voor wanneer het koud is. Hoe lager het eerste getal hoe lager de temperatuur waarbij de viscositeit. Maar een 10W-40 is de meest gebruikte olie en is bruikbaar zonder verlies van vloeibaarheid vanaf -20 graden Celsius, dus zo'n vaart zal het hier niet lopen. Wat belangrijker is om op te letten is de aanduiding die als API klasse wordt aangeduid. Dat is minimaal SF of SG. De olie die ik gebruik is van een hogere/betere klasse dan dat wat Suzuki minimaal voorschrijft namelijk API SL-EC/CF, ACEA A3?B3, JASO T903 MA. Zie ook het topic wat ik daarover al eens geopend had.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Plaats reactie